CRO voor je productpagina

Je productpagina is het spaarvarkentje van je webshop. En misschien zelfs wel het kloppend hart van jouw onderneming. Uiteindelijk is dit de pagina waar je inkomsten uit moeten komen.

Maar hoe richt je een productpagina optimaal in? Hoe zorg je ervoor dat deze bijdraagt aan een sterke klantenbinding en hoe breng je je klantretentie naar een hoogtepunt?

In dit blog geven we maarliefst 34 tips over conversieoptimalisatie voor je productpagina. Inclusief voorbeelden!

CRO voor je productpagina

Veel antwoorden op de vragen uit de introductie hebben te maken met een aantal elementen van jouw productpagina, namelijk:  

N

De UX van jouw productpagina

N

De manier waarop jouw productoverzicht in elkaar steekt

N

De kwaliteit van jouw productafbeeldingen en/of galerij

N

De adequaatheid van jouw Call-to-Action gebied

N

Het gebruik van Social Proof

N

Het gebruik van conversie- en AOV boosters

N

De kwaliteit van jouw productomschrijving

Het is het waard je in deze punten te verdiepen, want vóórdat je dure centen uit gaat geven aan online campagnes valt er vaak nog veel te winnen met aanpassingen die je zelf kunt doen. Wanneer je ná het optimaliseren van je productpagina online advertenties inzet, is je productpagina het inkoppertje van het conversieproces. Een aantal onderzoeksfeiten op een rij:

  • Uit onderzoek van Dimensional Research blijkt dat 88%(!) van de consumenten beïnvloed wordt tijdens het aankoopproces door online reviews. En uit onderzoek van Reevoo blijkt dat 1 tot 10 reviews op de productpagina zorgen voor relatief gezien de grootste conversiestijging. Hoe hoger het aantal reviews, hoe beter het conversiepercentage. Verberg deze pareltjes dus niet! 

Bron: https://imu.nl/internet-marketing-kennisbank/conversie-optimalisatie/productpagina/ 

  • Uit een onderzoek door Salesforce blijkt dat productaanbevelingen waarop wordt geklikt, goed zijn voor 24% van het aantal bestellingen en voor 26% van de omzet. Bovendien is de kans dat klanten je site nog eens bezoeken, twee keer zo groot als ze op een aanbeveling hebben geklikt. Met relevante up- of cros-selling verhoog je dus niet alleen de bestelwaarde per klant, maar verhoog je ook je klantretentie.
  • Volgens Invespcro ligt de waarde van bestellingen met een gratis verzending gemiddeld 30% hoger dan bestellingen met een betaalde verzending. Biedt jouw webshop een gratis verzending aan? Communiceer dit dan luid en duidelijk!
  • Uit onderzoek door Epsilon blijkt dat 90% van de shoppers positief reageert op personalisatie. Maarliefst 80% geeft aan eerder te kopen van bedrijven die een persoonlijke beleving bieden.

Bron: https://www.lightspeedhq.nl/blog/webshop-conversieratio-verhogen/ 

Lees in dit artikel onze zorgvuldig geselecteerde 34 tips over Conversieoptimalisatie voor je productpagina!” en verhoog jouw online prestaties!

Optimalisatie van de UX van de productpagina

Tip 1: Maak de navigatie van je productpagina sticky 

Overzicht in het online winkelproces is key. Klanten moeten ten alle tijde de huidige status van hun bestelling kunnen zien, maar hierbij ook gemakkelijk van en naar andere (productgerelateerde) informatie kunnen bewegen. Én weer terug. Om in dit proces het overzicht te behouden is het van belang dat de productnavigatiebalk continue zichtbaar is. Dus ook wanneer een websitebezoeker naar beneden scrolt op de productpagina.  

In deze sticky productnavigatie wil je een aantal zaken in ieder geval tonen:  

  • Productnaam
  • Productafbeelding
  • Beschikbaarheid
  • Oude prijs
  • Nieuwe prijs
  • Eventuele korting
  • CTA
  • Overige secties van de productpagina  
Tip 1 maak de navigatie sticky

Bron: https://www.kleertjes.com/me-my-monkey-jurk-noralie-met-printopdruk-lila-17133845/

Tip 1 maak de navigatie sticky1

Bron: https://www.kitcentrum.nl/montagekit/transparante-lijmkit/ottocoll-m501-310ml-p:30/

Tip 2: Maak gebruik van broodkruimels

Net als Tip 1 gaat deze tip over het helpen bewaren van overzicht. Breadcrumbs laten (in klikbare links) het pad zien dat de bezoeker heeft afgelegd naar de huidige pagina waarop hij/ zij zich bevindt. Dit overzicht helpt jouw websitebezoekers om beter te begrijpen waar op jouw website zij zich bevinden. Hierdoor kunnen zij gemakkelijker van, naar en op verschillende pagina’s navigeren.  

Let op: dit pad van bezochte pagina’s staat los van de sticky productnavigatie uit tip 1! 

Tip 2 broodkruimels

Bron: https://www.coolblue.nl/product/914571/apple-airpods-pro-2.html

Tip 3: Product niet beschikbaar..

Het is niet wenselijk, maar wanneer een product tijdelijk niet beschikbaar is geef je klanten dan de mogelijkheid om een e-mailadres achter te laten. Zij kunnen dan op de hoogte worden gesteld wanneer het gewenste product weer beschikbaar komt. Het is wel belangrijk om erbij te vermelden óf een product weer op voorraad komt en zo ja wat het verwachtte tijdsframe is. Je klant kan dan beslissen of hij/zij wacht en het product alsnog bij jou afnemen, of dat zij elders een soortgelijk product gaan zoeken.  

 Let op: in het geval van kleding is het belangrijk je klanten ook de gewenste maat te laten aangeven! 

Tip 3 niet op voorraad 1

Bron: https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0888322013.html

Tip 3 niet op voorraad2

Bron: https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.0888322013.html

Tip 4: Terugkeren naar vorige pagina

Wanneer een bezoeker op de Terugknop klikt, dient hij/ zij te allen tijde terug te keren naar de pagina waar de gebruiker vandaan kwam. En niet naar een (random) andere pagina. Hierbij is het belangrijk dat eventuele toevoegingen aan de winkelwagen in een vorige stap niet verloren gaan. 

Tip 5: Integreer een contactfunctie

En dan bedoelen we niet een contactformulier, waarbij jouw potentiële klant moet wachten op een antwoord, maar een contactfunctie die direct contact mogelijk maakt. Bijvoorbeeld een live chat of een telefoonnummer. Wanneer je goed bereikbaar bent door proactief een directe contactfunctie aan te bieden bij het aankoopproces, kun je het aantal retours aanzienlijk verminderen. Je voorkomt niet alleen dat klanten afhaken omdat ze er niet uit komen in het bestelproces, maar je helpt ze ook een beter geïnformeerde keuze te maken.  

Tip 5 contactfunctie

Bron: https://www.fonq.nl/product/by-fonq-basic-anderson-eettafel-110-cm-zwart/509989/

Optimalisatie van het productoverzicht

Hiermee doelen we op alle informatie die boven of vóór de CTA (“Plaats in winkelmandje”) wordt weergegeven. Je productoverzichtspagina is dé plek om jouw product te etaleren. Het is dan ook belangrijk dat deze volledig is ingericht op het zoekgedrag van jouw websitebezoeker: welke informatie is voor hen belangrijk? En hoe kun je ze helpen de informatie geschikt te maken voor een snelle scan, door een duidelijke hiërarchie aan te brengen? 

Tip 6: Gebruik beschrijvende producttitels

N

De hoofdproducttitel is visueel prominent aanwezig in vergelijking met andere inhoud.

N

De producttitel is korter dan 65 tekens. Zo wordt deze volledig weergegeven in de zoekresultaten van Google.

N

De productondertitel benadrukt de belangrijkste producteigenschappen en/of –voordelen.

Tip 6 gebruik beschrijvende producttitels

Bron: https://www.gigameubel.nl/salontafel-sep-beige-90cm-giga-meubel

Tip 7: Geef productbeoordelingen weer bij de producttitels

Zie onderstaand voorbeeld van bol.com. In het productoverzicht springen het aantal reviews en de gemiddelde productbeoordeling direct in het oog. Mocht je hier meer over willen weten kun je via het linkje achter deze beknopte omschrijving direct naar alle productrecensies gaan. 

Tip 7 beoordelingen bij producttitels

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/p/maxi-cosi-morion-i-size-autostoeltje-basic-black-beste-koop-consumentenbond/9200000131064704/

Tip 8: Belicht bij de hoofdtitel kort de belangrijkste USP’s van het product 

Dat kan gaan om de Unique Selling Points of belangrijkste eigenschappen van het product zelf, maar ook over het verzendproces, voorraadinformatie, etc. Belangrijk is dat deze punten clickable zijn en uitkomen bij een pagina met meer informatie over dit onderwerp. 

Tip: Groene vinkjes werken altijd erg positief (en opvallend!) in dit soort lijstjes. 

Tip 8 belicht kort USP’s bij product

Bron: https://www.debijenkorf.nl/tan-luxe-the-body-light-medium-mini-zelfbruiner-voor-het-lichaam-1192090690-119209069026015?ref=%2Fcosmetica%2Fverzorging%2Fzonneproducten

Optimalisatie van de productafbeeldingen

Tip 9: Maak gebruik van aantrekkelijk productbeeld

De belangrijkheid van beeld op een website wordt helaas nog vaak onderschat. En dat terwijl een potentiële klant hier nota bene zijn allereerste indruk van het product (en onbewust dus van jouw webshop als geheel) op baseert. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, is niet voor niets het gezegde. En daarom is het van essentieel belang dat jouw productafbeeldingen kwaliteit uitstralen. En dan bedoelen we niet alleen de afbeeldingen zelf, maar ook de manier waarop deze worden ingezet op jouw productpagina.  

N

Zorg er allereerst voor dat je, indien relevant, meerdere afbeeldingen van het product beschikbaar stelt. Denk hierbij aan foto’s van verschillende invalshoeken, inspiratiebeelden, toepassingen, maar ook van verschillende productvarianten, -formaten (idealiter naast elkaar zodat het verschil goed zichtbaar is), etc.

N

Het is belangrijk dat de beelden kunnen worden ingezoomd, zodat de bezoeker de details van het product van dichterbij kan bekijken indien gewenst (dit is met name voor mobiele gebruikers behulpzaam). Tegenwoordig wordt er aan de galerij zelfs vaak een 3D beeld toegevoegd die je zelf in de gewenste hoek kunt roteren.

N

Om snel duidelijk te maken dat er meerdere beelden beschikbaar zijn is het van grote meerwaarde om in de productgalerij naast de uitgelichte afbeelding de thumbnails van de andere beschikbare afbeeldingen te tonen. Tussen de verschillende afbeeldingen in een galerij moet gemakkelijk kunnen worden genavigeerd. Het toevoegen van pijltjes links en rechts kan hieraan bijdragen. Voor mobiel gebruiksgemak is het belangrijk dat er tussen de verschillende productvarianten geswiped kan worden.

N

Productvideo(‘s) zijn natuurlijk fantastisch. Niet alleen voor de beleving van je klant, maar ook SEO technisch is dit erg interessant.

Tip 9 maak gebruik van aantrekkelijk productbeeld

Bron: https://aimetestudio.com/nl/product/flow-ronde-eettafel-nero-marquina-zwart-marmer-zwarte-cilinder/

Optimalisatie van het CTA-gebied

Tip 10: De hoofd-CTA is het meest zichtbare element op de productpagina én bevat het winkelwagenpictogram

Je hebt slechts een paar seconden tot minuten de tijd om jouw websitebezoekers te overtuigen van het feit dat jij in huis hebt wat zij zoeken. Als het eerste vertrouwen is gewekt, wil je geen kostbare tijd verliezen en ze direct jouw overzichtelijke aankoopfunnel in leiden. De Call-to-Action moet snel de volledige aandacht van de bezoeker krijgen. Het is het belangrijkste en meest essentiële onderdeel van een conversiegerichte productpagina. Uit vele onderzoeken is al gebleken dat beeld een geschreven tekst kan aansterken. Dat geldt ook voor iconen. Voeg daarom altijd een winkelwagenicoon toe aan je hoofdCTA om je bezoekers extra bevestiging te geven 

Tip 10 de hoofd CTA bevat winkelwagenpictogram

Bron: https://www.babydrogist.nl/pampers-sensitive-billendoekjes-1248-doekjes-24-x.html

Tip 11: Productvarianten zijn goed zichtbaar

Met name bij een mobiele aankoop is het vaak lastig om te zien of je nu wel de juiste productvariant in je winkelwagentje hebt gestopt. Dit kan irritatie opwekken en er uiteindelijk zelfs voor zorgen dat je de winkelwagen verlaat, want je wil geen risico lopen het verkeerde product te bestellen. Kortom; hier kun je serieuze inkomsten op mislopen. Presenteer je productvarianten groot genoeg en met voldoende ruimte eromheen om misklikken te voorkomen. Verbind de productvarianten ook met je productgalerij zodat bij selectie van een nieuwe variant ook meteen beelden van die variant worden getoond.  

Tip 11 productvarianten zijn goed zichtbaar

Bron: https://www.babydrogist.nl/pampers-sensitive-billendoekjes-1248-doekjes-24-x.html

Tip 12: Productvoorraden zijn goed zichtbaar

De beschikbaarheid van het product dient duidelijk te worden weergegeven in de buurt van de hoofd-CTA (bijvoorbeeld ‘Op voorraad’). Wanneer een product niet op voorraad is, communiceer dan wanneer het product naar verwachting weer op voorraad is en biedt de mogelijkheid aan op dit moment een melding te ontvangen. 

Tip 13: Integreer een zichtbare herinnering voor bevestiging maat en kleur

De beschikbaarheid van het product dient duidelijk te worden weergegeven in de buurt van de hoofd-CTA (bijvoorbeeld ‘Op voorraad’). Wanneer een product niet op voorraad is, communiceer dan wanneer het product naar verwachting weer op voorraad is en biedt de mogelijkheid aan op dit moment een melding te ontvangen. 

Tip 13 integreer een zichtbare herinnering voor bevestiging maat en kleur

Bron: https://www.asos.com/nl/asos-design/asos-design-trui-met-lange-mouwen-in-blauw-en-zwart-gestreept/prd/204416981?clr=blauw&colourWayId=204416984&cid=50613

Tip 14: Plaats een duidelijke maataanduiding

N

Bijvoorbeeld in de vorm van een pasvorm assistent, een complete maattabel of een beknopte versie van een maattabel in een kleine pop-up die een link bevat naar de complete tabel (gemakkelijk voor mobiel). Qua plaatsing is een maattabel het meest relevant op de plek waar jouw bezoekers een maatselectie moeten aanduiden.

N

Naast bovenstaande is het ook van belang dat wordt aangeduid in welke maat het model op de productfoto het product draagt. Wanneer ook de lengte van het model wordt genoemd kan jouw bezoeker een inschatting maken van hoe het product bij hem/haar zal vallen.

Tip 14 plaats een duidelijke maataanduiding
Tip 14 plaats een duidelijke pasvormassistent

Bron: https://www.asos.com/nl/asos-design/asos-design-trui-met-lange-mouwen-in-blauw-en-zwart-gestreept/prd/204416981

N

Deze tip is enkel interessant voor webshops met een internationaal bereik of een (gewenste) internationale klantgroep: maten en afmetingen van producten worden weergegeven in gelokaliseerde eenheden. Niets is irritanter dan het moeten omrekenen van eenheden, vooral wanneer je even kort de tijd hebt om een bestelling af te ronden. Bedenk dus goed of het voor jouw webshop bezoekers relevant is om de maataanduidingen of afmetingen in verschillende eenheden te kunnen opvragen. Denk hierbij aan cm, inches, kg, etc.

Tip 15: De CTA communiceert duidelijk wat er gebeurt wanneer je erop klikt

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: duidelijkheid en overzicht zijn key in een succesvol bestelproces. Zorg er daarom voor dat je Call-To-Action button in tekst en/of beeld metéén duidelijk maakt wat er gebeurt als je erop klikt. Denk bijvoorbeeld aan: “Voeg toe aan winkelwagen”, of “Ga naar de kassa”.   

Tip 15 de CTA communiceert duidelijk wat er gebeurt

Bron: https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1168035001.html

Als vervolg hierop, is het ook belangrijk dat duidelijk wordt aangegeven of bevestigd wat er is gebeurd wanneer er op een CTA is geklikt. Bijvoorbeeld wanneer er een product aan de winkelwagen is toegevoegd verschijnt er een pop up met “Product is aan uw winkelwagen toegevoegd” of met een kleine weergave van de nieuwe status van het winkelmandje van jouw bezoeker.  

Tip 15 de CTA communiceert duidelijk wat er gebeurt1

Bron: https://www2.hm.com/nl_nl/productpage.1168035001.html

Hiermee wijzigt ook direct de CTA in de volgende actie die relevant is voor jouw webshop bezoeker. Waar de meest prominente CTA eerder “In winkelwagen” was, is dat nu “Ga naar mijn winkelwagen”, of “Ga naar de kassa”, of zelfs een keuze zoals bijvoorbeeld “Verder winkelen” of “Afrekenen”.  

Als laatste is het natuurlijk enorm belangrijk dat jouw CTA voldoende opvalt. Ook daarmee help je jouw bezoekers sneller door het aankoopproces heen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat het design van de hoofd-CTA (de kleur, opmaak, lettertype, vorm, etc.) verschilt van andere elementen op de pagina.  

Tip 16: Geef de prijs van het product duidelijk weer

Kosten spelen een heel belangrijke rol in het beslissingsproces van mensen bij het aankopen van een product. Dit is noodzakelijke informatie en als het te lang duurt voordat deze informatie gevonden wordt (lees: langer dan 2 seconden) kunnen potentiële klanten al afhaken.   

N

Zorg er daarom voor dat de prijs van de producten die je aanbiedt in je webshop duidelijk en prominent worden weergegeven. Mocht er korting of een bepaalde aanbieding worden gegeven: communiceer dan ook helder de oude prijs en de huidige prijs zodat jouw bezoekers snel hun voordeel kunnen zien. Je kunt dit zelfs letterlijk maken door de besparing in een percentage, of bedrag te laten zien. Het helpt ook vaak als de prijsaanduiding dicht bij de productfoto en de CTA staat. Zo springt alle relevante informatie in één keer in het oog.

Tip 16 de prijs van het product wordt duidelijk weergegeven

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/ra/goed-geprijsde-home-audio-bluetooth-speakers/256183

N

Het is bij Tip 14 over de maataanduiding al aangestipt, maar ook voor de prijs geldt dat lokalisatie enorm belangrijk is. Zorg ervoor dat de valuta te allen tijde wordt aangepast naar de valuta van het land van herkomst van jouw webshop bezoeker. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer jouw webshop internationaal actief is.

N

Naast duidelijkheid is ook transparantie over de prijs ook een zeer gewaardeerd aspect van webshop bezoekers. Communiceer daarom het daarom duidelijk (en net als de prijs ook dichtbij de CTA!) wanneer er extra kosten van toepassing kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan extra verzendkosten vanwege productgrootte.

Tip 17: Geef informatie over betaling en verzending duidelijk weer

N

Als er sprake is van een gratis verzending, duidt dit dan dicht bij de hoofd-CTA aan.

N

Communiceer duidelijk welke betalingsopties er beschikbaar zijn. In dit geval geldt vaak: hoe meer hoe beter. De ene persoon hecht nou eenmaal waarde aan betaling met een pinpas, de ander aan betaling met een creditcard en weer een ander voelt zich prettiger bij achteraf betalen omdat hij/zij eerst het product ongeschonden in handen wil hebben. Toon met iconen welke mogelijkheden voor betaling jouw webshop allemaal aanbiedt, zoals bijvoorbeeld Bankoverschrijving, Klarna, Afterpay, PayPal, Amazon, Google Pay, Apple Pay, etc.

N

Wanneer er een mogelijkheid is tot betaling in termijnen (bijvoorbeeld via Klarna of AfterPay) kan het handig zijn dit nog eens los dichtbij de CTA te vermelden. Als een potentiële klant nog in de overwegingsfase zit kan deze optie ze soms nét over het randje helpen een product wél te bestellen, omdat dit het financieel haalbaar maakt.

Tip 17 informatie over betaling en verzending wordt duidelijk weergegeven

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/ra/goed-geprijsde-home-audio-bluetooth-speakers/256183

N

Wanneer de bestelling in het winkelmandje is geplaatst, zorg er dan voor dat alle verzendinformatie overzichtelijk gebundeld wordt weergegeven in de buurt van de belangrijkste CTA. Denk hierbij aan voorraad, bezorgopties, bezorgsnelheid, extra opties voor bezorgen, etc.

Tip 17 informatie over betaling en verzending wordt duidelijk weergegeven1

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/ra/goed-geprijsde-home-audio-bluetooth-speakers/256183

N

Het is ook van belang dat er duidelijke informatie wordt getoond over secundaire voorwaarden, zoals retourneren, terugbetalingen en geld-terug-garantie.

Optimalisatie van de productomschrijving

Tip 18: De productomschrijving is goed leesbaar

Allereerst is het belangrijk dat je productnaam en –omschrijving goed leesbaar zijn. In zowel de desktop- als tablet- als mobiele weergave. Neem in de optimalisatie de volgende punten onder de loep:  

  • Is de lettergrootte goed leesbaar?  
  • Is er voldoende het contrast met de achtergrond?  
  • Zijn de zinnen van je omschrijving niet te lang (leest het “prettig en soepel”)?  
  • Is de regelafstand voldoende (staat niet alles te propperig op elkaar)?  
  • En is de productomschrijving kort en bondig en vooral niet te lang (aangeraden wordt max. 4)?  

Tip 19: De productinformatiestructuur is eenvoudig te scannen  

Vaak scannen mensen die online een product aanschaffen even snel de informatie op de ene website, om dit vervolgens te vergelijken met de informatie op enkele andere websites en als laatste snel een aankoopbeslissing te nemen. Dat betekent dat je productinformatie kort en bondig, helder en overzichtelijk moet worden omschreven en weergegeven. Denk hierbij aan: 

  • Gegroepeerde informatie.
  • Opsommingstekens.
  • Belangrijke voordelen en/ of UPS’s gehighlight.
  • Indien relevant de informatie gebundeld per onderwerp (bv. “Algemeen” of “Technische informatie).
  • Sectietitels die de voordelen van het product uitleggen.
  • Langere teksten gegroepeerd in accordeon.
Tip 19 productinformatiestructuur is eenvoudig te scannen

Bron: https://loods5.nl/product/34189/vloerkleed-faye-sage-160×230-cm/84496

Tip 20: Klanten krijgen alles te zien wat bij het product is inbegrepen 

Idealiter in opgesomde tekst én in een productfoto/ losse productfoto’s. Deze combinatie zorgt voor extra bevestiging voor jouw websitebezoeker dat de aankoop ook daadwerkelijk bevat wat hij/zij verwacht. 

Tip 20 klanten krijgen alle dingen te zien die in het product zijn inbegrepen
Tip 20 klanten krijgen alle dingen te zien die in het product zijn inbegrepen1

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/p/natalis-basis-kraampakket/9200000039679464/

Tip 21: De tabel met technische specificaties is goed leesbaar  

Vooral bij producten die techniek bevatten is het van groot belang dat de technische specificaties goed leesbaar zijn. Maar onderschat vooral niet het belang van algemene technische specificaties, zoals productafmetingen, gewicht, kleur, materiaal, etc. De leesbaarheid zit hem vooral in lettertype, lettergrootte, contrast met de achtergrond en een overzichtelijke indeling van de informatie. Het gebruik van verschillende kleuren in je regels kan je websitebezoeker helpen sneller het overzicht te krijgen in de informatie.

Voor producten met veel eigenschappen kun je ervoor kiezen deze in te delen in groepen, zoals: algemene specificaties, fysieke eigenschappen, technische specificaties, etc. 

Tip 21 de tabel met technische specificaties is leesbaar

Tip 22: De productpagina bevat veel gestelde vragen van klanten 

Voor veel producten is het van toegevoegde waarde om een sectie op je productpagina toe te voegen waarin veel gestelde vragen worden beantwoord. Het wegnemen van onduidelijkheden managet de verwachtingen. Het bevordert het vertrouwen én resulteert in meer overwogen aankopen. En dus minder retours. 

Voor veel producten is het van toegevoegde waarde om een sectie op je productpagina toe te voegen waarin veel gestelde vragen worden beantwoord. Het wegnemen van onduidelijkheden managet de verwachtingen. Het bevordert het vertrouwen én resulteert in meer overwogen aankopen. En dus minder retours. 

Tip 22 productpagina bevat veelgestelde vragen van klanten

Tip 23: De productpagina biedt productvergelijkingen

Het zit in de natuur van de mens om zichzelf continu (onbewust) te vergelijken met anderen. Psycholoog Festinger toonde dit zelfs aan met zijn sociale vergelijkingstheorie. De theorie stelt dat het gedrag van andere mensen als een soort gids fungeert, die de basis legt voor onze manier van waarnemen en interpreteren van de wereld. Kortom, het tonen van productvergelijkingen helpt jouw potentiële klanten het gewenste product in perspectief te plaatsen en op basis van vergelijkende informatie een weloverwogen keuze te maken.  

Tip 23 productpagina biedt productvergelijkingen

Bron: bol.com

Tip 24: Neem in de productbeschrijving een duidelijke gebruiksaanwijzing, montagehandleiding of instructievideo op

Eén ding wat je wil vermijden is in de irritatiezone van jouw klanten komen. En dat doe je door ze te voorzien van adequate, heldere en correctie informatie over de montage van het product dat jij ze zojuist hebt verkocht. Vaak raken papieren handleidingen snel kwijt, bovendien zijn printjes niet meer helemaal van deze tijd. Zorg ervoor dat jouw klanten op de productpagina gemakkelijk de handvatten kunnen vinden die zij nodig hebben. Denk hierbij aan een downloadbare gebruiksaanwijzing, montagehandleiding, of zelfs aan een heldere instructievideo! 

Tip 24 voeg een heldere gebruiksaanwijzing toe

Bron: ikea.nl

Optimalisatie van je social proof

Social proof, ook wel sociale bewijskracht genoemd, is het fenomeen waarbij mensen het gedrag van anderen gaan overnemen. Anders gezegd: we laten ons gedrag vaak laten afhangen van dat van onze (directe) omgeving. De term is ooit door Robert Cialdini geïntroduceerd in zijn bestseller “Influence” en stelt geeft de onzekerheid van de mens een cruciale rol in de kracht van social proof. Voor velen is het wel herkenbaar: als bij een sociale aangelegenheid je zelfbewustheid je even overvalt en je niet helemaal weet hoe je je nu moet gedragen, kijk je om je heen naar hoe anderen zich gedragen. Het voelt vaak veilig je daaraan aan te passen.  

 In de (online) marketing wordt van dit principe graag gebruik gemaakt om klanten een bepaalde richting in het aankoopproces te bewegen. Er zijn verschillende soorten sociale bewijskracht, zoals o.a.: expert social proof, celebrity social proof, gebruikers social proof, vrienden social proof, keurmerken social proof. 

Tip 25: Geef klantrecensies weer met een duidelijke titel, een sterbeoordeling, naam en achternaam en liefst ook met klantfoto’s van het product

Hoe meer informatie er bij de klantrecensie over het product én de klant zelf staat, hoe betrouwbaarder de informatie wordt gevonden. Het is hierbij wel belangrijk dat in het overzicht de belangrijkste informatie eerst wordt getoond (bv. recensietitel en sterbeoordeling/ cijfer) en dat de uitgebreide informatie met een klik op de knop kan worden ingezien. Klantfoto’s van het product kunnen jouw website bezoeker helpen een betere inschatting te maken van of het product zal bevallen of niet. 

In de (online) marketing wordt van dit principe graag gebruik gemaakt om klanten een bepaalde richting in het aankoopproces te bewegen. Er zijn verschillende soorten sociale bewijskracht, zoals o.a.: expert social proof, celebrity social proof, gebruikers social proof, vrienden social proof, keurmerken social proof. 

Om klantrecensies te laten opvallen is het prettig voor jouw websitebezoeker als ze zich visueel onderscheiden van de rest van de content op de productpagina. Het geel van de sterbeoordelingen valt vaak al op. Je kunt dit onderdeel extra laten opvallen door bijvoorbeeld bij iedere recensie een kleine foto van de recensent te tonen.

Wanneer een product vaak is beoordeeld is het prettig voor de webshopbezoeker om ze te kunnen filteren. Bijvoorbeeld op basis van het aantal sterren.  

Bron: https://nl.shein.com/SHEIN-EZwear-Letter-Graphic-Drop-Shoulder-Pullover-p-3088679-cat-1773.html

Tip 26: Plaats video testimonials op je productpagina

Video testimonials zijn product reviews maar dan in de vorm van video in plaats van geschreven tekst of stilstaand beeld. Het voordeel van video is dat jouw potentiële klant zo meer van de persoon achter de review ziet. En bewegend beeld brengt ook een stukje authenticiteit met zich mee. Zo kan jouw doelgroep zich gemakkelijker identificeren met de tevreden koper van jouw product en dat wekt vertrouwen.  

Wat video testimonials zo geloofwaardig maakt is het feit dat ze geen commerciële intentie hebben. Consumenten zullen elkaar altijd meer vertrouwen dan de bedrijven waar zij producten van kopen, omdat zij zelf geen baat hebben bij het aanprijzen van producten of diensten. 

Tip 27: Plaats op de productpagina foto’s van tevreden klanten met het product

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de mensen aanbevelingen vertrouwt van mensen die ze niet kennen. Uiteraard helpt een klein beetje personificatie wel: 92% van de mensen geeft aan dat ze een aanbeveling van een vriend vertrouwen. Een foto bij een naam kan al helpen een bepaalde connectie met iemand te creëren, al helemaal wanneer iemand tevreden is over een product waarin jij ook geïnteresseerd bent. Foto’s (of natuurlijk video’s) van tevreden gebruikers spelen goed in op de social proof theorie en kunnen conversie verhogend werken!  

Tip 28: Integreer succes-cijfers op je productpagina

Dit kunnen bijvoorbeeld zijn het aantal klanten deze week of maand, het aantal producten dat deze maand al succesvol is verzonden en afgeleverd, het aantal keer dat het product de afgelopen 24 uur op de pagina al bekeken of opgeslagen is, etc. Maar bij succes-cijfers kun je ook denken aan het aantal volgers op Social Media, of het aantal ingeschreven klanten. 

Tip 29: Plaats op je productpagina logo’s van nieuwssites/blogs/beroemdheden waar jouw product/merk PR-blootstelling heeft gehad

Optimalisatie van conversie en AOV-boosters

Tip 30: Bied duidelijke hoeveelheidskortingen aan

Interessante aanbiedingen of hoeveelheidskortingen kunnen er nét voor zorgen dat websitebezoekers 2 of 3 in plaats van 1 item in hun winkelwagen plaatsen. Zorg ervoor dat je deze communicatie dicht bij de prijs voor 1 item, maar vooral dicht bij de CTA plaatst. Het moet zo min mogelijk extra moeite kosten om het nieuwe aantal aan te klikken.  

Tip 30 bied duidelijke hoeveelheidskortingen aan

Bron: https://www.babydrogist.nl/pampers-baby-dry-maat-3-maandbox-162-luiers.html

Tip 31: Bied relevante cross-sell/up-sell-producten aan

Cross- en up-selling is een eeuwenoud marketingbegrip, en een tactiek die echt zonde is om onbenut te laten. Laat dichtbij de “toevoegen aan winkelwagen” button op jouw productpagina andere, verwante producten zien die ook relevant kunnen zijn voor de koper. Wellicht zelfs met korting wanneer bepaalde producten in combinatie worden gekocht? Je helpt jouw websitebezoeker als het ware mee te denken en te voorkomen dat hij/zij straks iets mist wat hij toch nodig heeft in combinatie met het oorspronkelijke product. 

Tip 31 bied relevante cross-sell producten aan1

Bron: https://www.babydrogist.nl/pampers-baby-dry-maat-3-maandbox-162-luiers.html

Tip 32: Bied jouw websitebezoekers inspiratie op de productpagina

Dit is een relevante inspiratietechniek die de koper inspireert om breder naar jouw aanbod te kijken. Quotes (met foto’s en links!) zoals “Bezoekers die dit product hebben bekeken, bekeken ook…” verleiden jouw webshop bezoeker om complementaire en/of alternatieve producten te tonen die zij wellicht ook interessant vinden. In de kledingbranche kan dit bijvoorbeeld draaien om het onderwerp “Maak je outfit compleet”.  

Tip 33: Maak gebruik van urgentie-triggers

Denk hierbij aan:   

“Alleen vandaag 50% korting op alle zwarte items!: 

“Black Friday SALE” 

“Gratis bonus” 

“Besteld vóór 12.00, morgen in huis!” 

Maar ook schaarstetriggers kunnen motiverend werken voor de webshopbezoeker om de bestelling snel af te ronden:  

“Nog maar 3 producten over” 

“Let op: nog 2 producten in deze kleur op voorraad” 

Tip 33 maak gebruik van urgentietriggers

Bron: https://nl.shein.com/SHEIN-EZwear-Letter-Graphic-Drop-Shoulder-Pullover-p-3088679-cat-1773.html

Tip 34: Doneer met jouw webshop een klein percentage van de winst aan een goed doel

Last, but not least: wie goed doet, goed ontmoet. Je kunt ervoor kiezen een klein percentage van de door jouw klanten besteedde bedragen te doneren aan een goed doel. Goede intenties wekken vertrouwen en empathie. 

Het zou niet eens opgemerkt moeten worden, maar uiteraard zul je als betrouwbaar merk ook daadwerkelijk aan deze belofte moeten voldoen.  

tip 34 doneer
tip 34 doneer1

Bron: https://hexclad.eu/

Waarom is conversie optimalisatie essentieel voor het maximaliseren van je omzet?

N

Verbeterde klantervaring: het proces van conversie optimalisatie dwingt je je te richten op het verbeteren van verschillende aspecten van je website en van de totale gebruikerservaring. Een goed geoptimaliseerde website zorgt voor een soepele en plezierige reis voor bezoekers, waardoor de kans groter is dat ze de gewenste acties uitvoeren.

N

Besluitvorming gebaseerd op cijfers: conversie optimalisatie is gebaseerd op meetbaar resultaat. Door gegevens te verzamelen over gebruikersgedrag, voorkeuren en interacties met je website, kun je weloverwogen beslissingen nemen over welke elementen u wilt optimaliseren voor betere conversies.

N

Concurrentievoordeel: in een zeer competitief online landschap verkrijgen bedrijven die investeren in conversie optimalisatie automatisch een concurrentievoordeel. Door je conversiepercentages voortdurend te verfijnen en te verbeteren, onderscheid je je van je concurrenten en zul je meer klanten aantrekken.

N

Inzicht in de behoeften van je klanten: tijdens het proces van conversie optimalisatie verkrijg je waardevolle inzichten in hoe je klanten zich gedragen, wat hun beslissingen drijft en welke barrières ze ervan weerhouden om te converteren. Deze kennis kan weer andere marketingstrategieën ondersteunen en de algehele klantbetrokkenheid verbeteren.

De conversie van je webshop verhogen?

In het voorgaande blog gingen we dieper in op conversie optimalisatie in het algemeen. Voor alle ondernemers die online actief zijn is inzicht in conversie optimalisatie cruciaal. Met conversie optimalisatie verhoog je de effectiviteit van je online marketinginspanningen ébreng je je sales tot een maximale capaciteit.

Maar wat is conversie optimalisatie precies? En hoe bereken je je conversiepercentage? Hoe zet je conversie optimalisatie in om je omzet te maximaliseren en wat zijn nou relevante tools om in dit proces te gebruiken?

In dit blog leggen we het je allemaal uit. Ook geven we 10 conversie optimalisatie tips die jij kunt toepassen bij het optimaliseren van jouw website. Meer bezoekers worden leads, en meer leads worden klanten!

 

Het juiste bureau voor CRO voor je productpagina?

Op zoek naar het juiste bureau voor het aanpakken van de CRO van je productpagina? Bij PEAK Online Marketing hanteren we onze unieke 3 PEAK’s strategie. In 3 stappen begeleiden we je naar verkeer dat converteert: 

1. Meetbaar resultaat
2.
Online verkeer
3. Conversie optimalisatie

Wij nemen je als gedegen professionals mee in de klim van onze 3 PEAK’s. Met onze unieke en hands-on strategie optimaliseren we jouw online marketing in 3 stappen. Alleen samen kunnen we de top bereiken!

Vond je dit artikel nuttig?

Dat zou natuurlijk heel mooi zijn! Maar natuurlijk kan het ook zo zijn dat je juist vragen hebt of een topic ter discussie wilt stellen. PEAK staat altijd open voor contact. Wil je ons bellen of mailen? Vul dan onderstaand contactformulier in of bel Mick op 06 53839811.

Deel dit artikel op:

25 Tips: peak online marketing

Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het vergroten van je online brand awareness om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

N

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!

N

Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.

N

Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.

Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.