De Social Media strategie: 7 stappen naar social succes!
Social Media zit verweven in ons leven. Of het nu gaat om zakelijk gebruik of juist privé; de personen die op geen enkel Social Media kanaal actief zijn, zijn er nog maar een handjevol. De drempel voor het gebruik is enorm verlaagd. Voor iedere leeftijdscategorie en voor ieder interessegebied is immers wel een passend Social Media kanaal te vinden. Social Media is allang niet meer alleen voor Millennials of Gen-Z. Je oma zit op Instagram, je oppasmeisje op LinkedIn en ook buurman Dirk scrolt door de krochten van TikTok. Snapchat is lang niet meer alleen voor pubers, en in tegenstelling tot wat veel mensen denken bevinden nog heel veel mensen zich op Facebook.
Toch wordt het belang van een gedegen Social Media strategie voor bedrijven nogal eens onderschat. Wij van PEAK leggen het je graag uit:
- Waarom nou toch die Social Media strategie?
- Wat is een Social Media strategie eigenlijk precies?
- En hoe maak je dan een overzichtelijk Social Media plan?
We nemen je in dit blog mee in de redenen waarom het zo zonde is om deze kans links te laten liggen. En leggen je uit hoe een heldere Social Media strategie kan bijdragen aan het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. We zetten in dit blog voor je op een rij wat de belangrijkste onderdelen zijn van een Social Media plan en hoe je een kwalitatieve invulling aan alle onderdelen geeft.
Je voorkomt slordige last-minute posts
Je creëert een steady aanwezigheid
Vergroot daardoor je zichtbaarheid
Én je behoudt de focus op de doelen die je wilt behalen.
Zorg dat jouw Social Media strategie staat als een huis en stop met schieten met hagel!
Download de Social Media Strategie checklist van 15 pagina’s inclusief uitgewerkt persona en templates om de online positie van jouw bedrijf te verbeteren.
Meer omzet (e-commerce marketing)
Nieuwe werknemers (job-marketing)
Meer klanten (leadgeneratie)
Vergroten van je naamsbekendheid (branding)
50 Algemene contactaanvragen in 6 maanden
15 Quickscan aanmeldingen in 6 maanden
6 New business afspraken in 6 maanden
4 Nieuwe klanten in 6 maanden
Doelstelling 2: Meer bezoekers op jouw website
De zichtbaarheid vergroten met 1000% in 6 maanden
Interacties (delen, liken, reageren) vergroten met 500% in 6 maanden
Aantal volgers verhogen met 200% in 6 maanden
250 Kliks naar de website in 6 maanden
Op welke Social Media kanalen ben je actief?
Zijn er specifieke groepen op die Social kanalen waarbij je bent aangesloten?
Welke informatie is relevant voor jou?
Welke vorm van content trekt jou aan (tekst, fotografie, video, etc.)?
Welke websites bezoek jij?
Welke zoektermen zijn relevant voor jou (SEO)?
Welke Social Media influencers spreken jou aan?
YouTube een zeer brede doelgroep aanspreekt met een vrij eerlijke verdeling over alle leeftijdscategorieën.
Op Facebook bevinden zich vooral personen vanaf 20 jaar en ouder. Het gebruik verschuift steeds meer naar een hogere leeftijdscategorie.
Instagram is populair onder jongeren en millennials, maar ook voor dit kanaal geldt de verschuiving naar een hogere leeftijdscategorie. De doelgroep is verspreid over jongeren, millennials, ouders met kinderen en zelfs onder senioren wint dit kanaal aan populariteit.
Op Snapchat bevinden zich met name jongeren van 12 tot 24 jaar.
TikTok wordt op dit moment nog veelal gebruikt voor het bereiken van jongeren en millennials, maar ook voor dit kanaal geldt dat de doelgroep snel verouderd. De jonge gebruikers verdwijnen niet, maar er komen steeds meer nieuwe, oudere gebruikers bij!
Pinterest kent een hele specifieke doelgroep, namelijk een voornamelijk vrouwelijke doelgroep in de leeftijdscategorie van 20 en 40 jaar oud.
LinkedIn is dé plek voor het aanspreken van jouw zakelijke doelgroep, van young professionals tot aan de hoge managementfuncties.

Zorg dat jouw Social Media strategie staat als een huis en stop met schieten met hagel!
Download de Social Media Strategie checklist van 15 pagina’s inclusief uitgewerkt persona en templates om de online positie van jouw bedrijf te verbeteren.
Op welke Social Media kanalen zijn jouw concurrenten actief?
Van welk soort content maken zij gebruik, en wat is het kwaliteitsniveau? Denk aan fotografie, video, polls, interviews, enquêtes, etc.
Wat is de timing en frequentie van de posts van jouw concurrenten? Definieer per soort content.
Welke posts leveren het meest engagement op? Denk aan likes, shares en reacties.
Maken jouw concurrenten gebruik van promotionele content?
Werken zij samen met Social Media influencers en zo ja, met wie?
Een template met alleen beeld, een template met beeld en tekst en bijvoorbeeld een met alleen tekst.
Als je beeld gebruikt, is dat dan fotografie of zijn dat illustraties? Heb je budget om zelf beelden te laten creëren (bv. in lijn met de visuele identiteit van jouw bedrijf) of werk je met stockbeeld?
Welke sfeer moeten de beelden uitstralen?
Hoe ga je in de uitingen om met je huisstijl en logo?
Spreek je jouw potentiële klanten aan met “u” of met “jij”?
Worden zij graag aangesproken met een directe benadering, of worden zij liever met de zachte hand behandeld?
Hebben zij meer introductie, tekst en uitleg nodig?
Is je schrijfstijl vlot en modern, met veel vaktermen, of juist traditioneel waarbij je de moderne vaktaal meer toelicht?
Benieuwd wat PEAK Online Marketing voor je kan betekenen?
Vraag nu onze Quickscan aan!
Datum
Verantwoordelijke
Thema
Onderwerp (gedestilleerd uit hoofdthema)
Kernboodschap
Template
Content (tekst/ beeld/ video)
#- of @-vermeldingen
Kanaal




Het is hyperlokaal
De targeting-mogelijkheden zijn oneindig
Het dagelijks gebruik van Social Media blijft toenemen
Het is kostenefficient doordat je snel en gemakkelijk kunt bijsturen
Toepasbaar op vrijwel alle Social kanalen, zoals o.a.: Facebook, LinkedIn, Instagram, Snapchat, Pinterest en TikTok
Relevant voor meerdere Social Media/ online marketingdoelstellingen, zoals: meer bereik, engagement, kliks, leads of conversies
Oneindige targeting opties, bijvoorbeeld o.b.v. geografische, demografische en persoonlijke data en interesses
Je kunt je doelgroep gemakkelijk bijstellen of uitbreiden met lookalike audiences of remarketing
- FACEBOOK ADVERTISING
- LINKEDIN ADVERTISING
- INSTAGARAM ADVERTISING
- PINTEREST ADVERTISING
- SNAPCHAT ADVERTISING
- TIKTOK ADVERTISING
- YOUTUBE ADVERTISING
Facebook is samen met Instagram het meest populaire social media platform. Één van elke 5 minuten die mensen spenderen op hun smartphone wordt besteed aan Facebook of Instagram. Met 10,8 miljoen gebruikers alleen al in Nederland is de kans heel groot dat jouw (potentiële) doelgroep zich ook op Facebook bevindt.
Meer dan een half miljard professionals wereldwijd gebruiken LinkedIn om hun kennis te delen, zich te laten inspireren en hun netwerk te onderhouden. De kans is dus groot dat ook jouw doelgroep gebruik maakt van LinkedIn. LinkedIn advertising is ideaal voor het bereiken van een b2b-doelgroep. Door te targeten op demografische data bereik je jouw potentiële doelgroep via hun branche, functietitel, bedrijfstak of bedrijfsnaam.
60% van alle Instagram gebruikers ontdekt nieuwe producten op Instagram en maar liefst 80% volgt een bedrijf op dit platform. Daarnaast gebruiken ze dit social media kanaal om zich te laten inspireren en om nieuwe dingen te ontdekken. Instagram is dé plek om je verhaal visueel te vertellen én te verkopen. Met 4,1 miljoen gebruikers in Nederland, waar met name de leeftijdscategorie 15-39 jaar goed vertegenwoordigd is, is Instagram een belangrijk onderdeel van je social advertising strategie.
Pinterest is ontworpen om mensen te inspireren. Adverteren op Pinterest is pas mogelijk sinds 2020 en dus relatief nieuw. De mogelijkheden ervan zijn ongeveer hetzelfde als die van het adverteren op Instagram. In tegenstelling tot Instagram heb je op Pinterest niet de mogelijkheid tot interactie met je doelgroep. Wel kun je het platform heel goed gebruiken om meer naamsbekendheid te genereren, mensen aan je profiel te verbinden, producten te verkopen en een band te laten opbouwen met je merk.
Snapchat is een vreemde eend in de bijt: de communicatie verloopt vrijwel alleen maar via de camera. Maar met bijna 2 miljoen, voornamelijk jongere gebruikers, is Snapchat erg interessant om in te zetten in jouw social advertising mix en het biedt ook nog eens unieke advertentiemogelijkheden.
TikTok is sinds 2020 erg populair geworden onder jongeren tussen de 15 en 20 jaar. Net als Snapchat spreek je via dit kanaal dus ook voornamelijk een jonge doelgroep aan. Het verschil met Snapchat is dat TikTok-gebruikers de mogelijkheid hebben een ander profiel te volgen en hier bijvoorbeeld reacties te plaatsen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om op hashtags te zoeken zoals bij Instagram.
Youtube Advertising behoort ook tot de mogelijkheden bij PEAK. Door het bewegend beeld karakter behandelen wij deze vorm van marketing als Online Video Marketing.
Lees daarover hier meer
Is Social Media advertising ook voor jouw bedrijf interessant?
Vraag onze gratis quickscan aan en wij zoeken het voor je uit.

Veertien pagina’s met de belangrijkste tips and tricks om jouw social media strategie naar een hoger niveau te tillen!
Deel deze met je netwerk!
Deel dit artikel op:
Online Marketing Bureau: peak online marketing
Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van je online marketing om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!
Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.
Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.
Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.