E-commerce Marketing

Met e-commerce marketing stellen we als doel de omzet van jouw digitale verkoopkanaal te verhogen. Maak jij al gebruik van een zorgvuldig samengestelde e-commerce marketing strategie om jouw business te laten groeien?

Voordelen van E-commerce marketing

N

Meer klanten en meer omzet

N

Verhogen customer lifetime value

N

Vergroten van je marktaandeel

N

Profiteren van groei in online aankopen

Wat is e-commerce marketing?

E-commerce marketing is gericht op alle promotionele activiteiten rondom jouw business die online plaatsvinden. We stellen een optimale mix van online marketing activiteiten samen met als einddoel de verkoop van jouw product of dienst via digitale kanalen te stimuleren.

N

Brand Awareness campagne op social media

N

Google Shopping

N

Dynamische product remarketing

N

Winkelwagen reminders

Wat zijn de stappen die je neemt bij het opzetten van een e-commerce campagne?

Allereerst is het zaak om de website en daarmee vooral de omzet meetbaar te maken. Naast de omzet is het bij e-commerce ook erg belangrijk om de online marketing funnel meetbaar te maken. Zo weet je precies in welke stap veel bezoekers afhaken.

Vervolgens zal er een e-commerce strategie vastgesteld moeten worden. Afhankelijk van de doelgroep, het budget en de bedrijfsdoelstellingen stellen we de ideale marketingmix samen. Deze kanalen zullen we vervolgens inrichten om de campagne te kunnen starten.

Als de campagne loopt zullen wij deze optimaliseren aan de hand van de meetbare resultaten. Maandelijks, of op een andere periodiek moment, nemen we samen de resultaten door en bespreken we de vervolgstappen.

Welke bijdrage levert e-commerce aan het verbeteren van mijn business?

Thuiswinkel.org verwacht dat 40% van alle aankopen online zal worden gedaan in 2026. Online zichtbaarheid en verkoop worden in de komende jaren belangrijker dan ooit. Een gedegen e-commerce strategie levert een grote bijdragen aan het behalen van jouw beoogde bedrijfsdoelstellingen door het werven van nieuwe klanten, het verhogen van de customer lifetime value en het vergroten van je marktaandeel waardoor je uiteindelijk profiteert van een groei in online verkopen.

Welke online marketing middelen zijn relevant bij het opzetten van mijn e-commerce strategie?

Vrijwel alle online marketing middelen kunnen relevant zijn bij het opzetten van een succesvolle en impactvolle e-commerce strategie. Welke middelen hangt af van het product, de doelgroep, het budget en de bedrijfsdoelstellingen.

Bij een e-commerce strategie kun je denken aan SEO, SEA, display adverteren, social media adverteren, affiliate marketing, online video marketing, marketplace marketing, e-mail marketing én remarketing. Net als bij iedere andere online marketing strategie gaat het om het samenstellen van de ideale mix aan middelen om jouw doelgroep op het juiste moment op de juiste plaats te bereiken.

Waarom door PEAK mijn e-commerce marketing campagne laten opzetten?

Wij nemen je als gedegen professionals mee in de klim van onze 3 PEAK’s om jouw beoogde bedrijfsdoelstellingen te behalen. We werken samen met vaste, betrouwbare partners waardoor we op iedere niche kunnen inspelen en je kunnen begeleiden in iedere stap naar de top.

Hoe worden de resultaten van mijn e-commerce campagne voor mij inzichtelijk gemaakt?

Dit alles is real time terug te vinden in onze custom Google Data Studio Dashboard. De resultaten zullen we op afgesproken momenten aan jou presenteren.

“Thuiswinkel.org verwacht dat 40% van alle aankopen in 2026 online zal worden gedaan.”

Diensten voor e-commerce marketing

N

Duurzame positie in de zoekresultaten

N

Prettige gebruiks ervaring

N

Meer relevant verkeer

N

Kosteloos

N

Direct bovenaan in de zoekresultaten

N

Conversiegerichte bezoekers

N

Je product tonen op een relevant moment

N

Flexibel bijsturen en optimaliseren

N

Hyperlokaal

N

Veel targetmogelijkheden

N

Dagelijks gebruik blijft toenemen

N

Kostenefficiënt

De 3 PEAKs van een E-commerce
marketing strategie

PEAK 1: Meetbare Resultaten

Het meetbaar maken van de data achter je website is essentieel. Zonder dit goed inzichtelijk te maken kun je niet gericht sturen op resultaat. Daarnaast loop je als ondernemer relevante managementinformatie mis. Door je website meetbaar te maken wordt het volgende duidelijk:

  • De kenmerken van je bezoekers
  • De herkomst van je bezoekers
  • Het gedrag van je bezoekers
  • Welke bezoekers uiteindelijk klant of lead worden

Het meetbaar maken van een website geeft inzicht in hoe bezoekers jouw website ervaren. Met dit inzicht kun je je campagnes optimaliseren en werken aan een effectievere website zodat jouw bezoekers sneller klant worden, solliciteren of hun gegevens achterlaten.

PEAK 2: Online verkeer

Zonder relevant verkeer naar jouw website, ook geen potentiële klanten, leads of sollicitanten. Relevant verkeer genereren start met het bepalen van jouw doelgroep. Als we die helder in kaart hebben gebracht kunnen we gericht de ideale online marketing mix samenstellen. Denk hierbij aan:

  • Social media marketing
  • Zoekmachine adverteren
  • Remarketing
  • E-mail marketing automation

PEAK heeft de kennis en ervaring in huis om te bepalen welke kanalen en technieken het beste bij jouw business passen, waar we jouw doelgroep het beste kunnen bereiken en hoe we deze vervolgens moeten aanspreken. Door het zorgvuldig inrichten en optimaliseren van de gekozen marketing kanalen en -activiteiten behalen we samen jouw beoogde bedrijfsdoelstellingen.

PEAK 3: Conversie optimalisatie

Door het bezoekersgedrag op je website te analyseren kunnen we verbeterpunten aandragen ten behoeve van het conversiepercentage. Deze verbeterpunten vergroten de kans dat bezoekers de gewenste actie(s) uitvoeren op jouw website. 

Met onze kennis en ervaring dragen we verbeterpunten aan om zo de prestaties van jouw website te vergroten. Door middel van een gedegen concurrentieonderzoek kunnen we inspelen op trends en ontwikkelingen binnen jouw markt. Door jouw website te optimaliseren voor iedere stap van de online marketing funnel verbeteren we het conversiepercentage. Wanneer we het conversiepercentage kunnen verbeteren kunnen we daarmee ook de totale winstgevendheid voor jouw business verbeteren.

De e-commerce funnel

Een e-commerce funnel zit in de basis hetzelfde in elkaar als iedere andere conversie funnel: het zijn de stappen die een bezoeker van jouw website neemt om uiteindelijk over te gaan tot een conversie. Die conversie kan zijn het inschrijven voor jouw nieuwsbrief, het indienen van een sollicitatie, of, als we spreken van e-commerce, bijvoorbeeld het voltooien van een aankoop. De te nemen stappen lopen globaal gezien vaak zo: van homepagina, naar productpagina, naar winkelwagen, naar betalen. 

Bij iedere stap haken bezoekers af om verschillende redenen, zoals afleiding of overweging. Onderin de funnel blijft slechts een klein deel over van bezoekers die uiteindelijk ook converteren. Als eigenaar van een e-commerce business is een van de belangrijkste beoogde bedrijfsdoelstellingen vaak het vergroten van je online omzet. Hiervoor wordt gekeken naar verschillende KPI’s: het vergroten van het aantal orders, het verhogen van het gemiddelde orderbedrag, maar bovenal het verkleinen van het afvalpercentage tussen de verschillende stappen. Het optimaliseren van je e-commerce funnel, het opsporen van zwakke plekken en deze verbeteren, is essentieel om ervoor te zorgen dat bij elke stap zo min mogelijk bezoekers afhaken.

Door kleine aanpassingen trek je al snel een handvol bezoekers extra over de eindstreep. Het ultieme doel hierbij is niet alleen het verhogen van je online omzet, maar ook het blijvend binden van je klanten. Het verhogen van de customer lifetime value om zo het maximale uit jouw business te halen.

Waarom E-commerce marketing?

De populariteit van e-commerce heeft de afgelopen jaren een vogelvlucht gemaakt en de trends voorzien dat dat voorlopig ook niet gaat veranderen: Nederlandse consumenten hebben in 2020 ruim 26,6 miljard uitgegeven bij webshops, een stijging van 7 procent vergeleken met een jaar eerder. Met steeds meer online aanbod aan de ene kant en steeds veeleisender internetgebruikers aan de andere kant (de customer journey naar de aankoop moet prettig verlopen, de klantenservice moet in orde zijn, en dat alles het liefst zo snel mogelijk) is het belangrijk om jouw business online goed op de kaart te zetten.

Nederlandse consumenten hebben in 2020 ruim 26,6 miljard uitgegeven bij webshops.

KLANTREVIEWS

Klimuitrusting

Pas je uitrusting aan op de omstandigheden en de tocht die je doet. De perfecte standaarduitrusting bestaat niet: deze verschilt per dag en tocht en is afhankelijk van je doel en ervaring.

PEAK heeft de specialistische kennis in huis van een breed spectrum aan online marketing tools. We beheersen de technische skills om de voor jou ideale mix aan tools samen te stellen en in te richten. En we zullen er voor zorgen dat onze kennis op een handzame wijze aan jouw organisatie wordt meegegeven. Op die manier blijf je altijd zelf in controle.

E-Commerce Marketing Bureau: peak online marketing

Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een e-commerce marketing strategie om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

N

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!

N

Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.

N

Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.

Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.