Tip 1: Installeer google tag manager
Google Tag Manager (GTM) is het kloppende data hart van jouw website. Een juiste implementatie van GTM zorgt voor de data verbindingen tussen jouw website en de online marketing tools die je gebruikt. Zo zorgt het er onder andere voor dat metingstools zoals Google Analytics meten wat bezoekers doen op jouw website, dat advertentie platformen meten welke doelstellingen bezoekers behalen op jouw website en dat conversie optimalisatie tools de muisbewegingen volgen van jouw bezoekers.
Wij nemen je in deze tip stap voor stap de basis-installatie van deze tool!
Tip 1. Installeer Google Tag Manager
Deze tool maakt het gemakkelijk en efficiënt om meetinstrumenten en tags op een website te implementeren en te beheren. Google Tag Manager is dus cruciaal voor de meetbaarheid van een website.
Waarom Google Tag Manager?
Google Tag Manager draagt bij aan de meetbaarheid van jouw website. Zonder een meetbare website is het onmogelijk om de prestaties van je website te evalueren en te verbeteren. Door meetbare gegevens, zoals bezoekersaantallen, click-through–rates en conversieratio’s, kan worden bepaald hoe effectief je website is in het bereiken van zijn doelstellingen. Deze gegevens kunnen vervolgens worden gebruikt om de website te optimaliseren om betere resultaten te behalen.
Wat is Google Tag Manager?
Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool van Google. Door gebruik te maken van GTM kunnen marketeers en web-analisten gemakkelijk meetinstrumenten en tags implementeren op een website, zonder dat er technische kennis nodig is. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het plaatsen van trackingcodes voor Google Analytics of Facebook-pixels, maar ook om andere meetinstrumenten zoals heatmap-tools of enquêtesoftware.
Het gebruik van GTM biedt ook andere voordelen, zoals het verminderen van het aantal codes dat handmatig in de broncode van de website moet worden geplaatst, waardoor het risico op fouten en conflicten tussen codes wordt verkleind. Daarnaast kan GA4 bijdragen aan de snelheid van je website. GA4 biedt vbijvoorbeeld informatie over de laadtijden van pagina’s en kan je helpen te identificeren welke pagina’s traag laden. Door deze informatie te gebruiken, kun je de pagina’s op je website optimaliseren om de laadtijd te verbeteren.
Installatie Google Tag Manager
1. Ga naar Google Tag Manager: https://tagmanager.google.com/.
2. Maak een account aan en geef deze een naam (vaak de bedrijfsnaam).
3. Selecteer hier het land waarin jouw bedrijf zich bevindt.
4. Stel de container in door deze een containernaam (vaak naam van de website) te geven. Selecteer als het om een website gaat het type; Web.
5. Klik op “maken”!

6. Nu heb je een account en een Google Tag Manager container.
7. Ga naar de “werkruimte” van de nieuwe container.
8. Klik bovenin op de blauw gedrukt GTM-code van de container: GTM-XXXXXX.

9. Kopieer en plak de code-fragmenten in je website volgens de instructies. Heb je hier zelf geen verstand van? Vraag het even aan de webbouwer, zei hebben dit in een ogenblik gefikst.
10. Test in de “werkruimte” van GTM via de voorbeeldweergave rechtsboven of GTM werkt op jouw website URL. Volg hiervoor de onderstaande video.
Gefeliciteerd! Je hebt Google Tag Manager geïmplementeerd!
“Veel MKB-ondernemers hebben niet de
juiste kennis in huis om mee te liften op
het succes van online.”
25 Tips: peak online marketing
Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het vergroten van je online brand awareness om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!
Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.
Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.
Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.