Tip 3: Google Analytics 4 basis instellingen

In Tip 2 hebben we stap voor stap uitgelegd hoe je Google Analytics 4 kunt implementeren. De urgentie van deze implementatie is hoog, gezien de Universal versie van Google Analytics vanaf 1 juli 2023 zal stoppen met het verwerken van hits. Dat betekent dat er vanaf dit moment (in ieder geval in de onbetaalde versie) geen data meer verzameld zal worden.  

Tip 3 is het vervolg op Tip 2 en neemt je mee door de noodzakelijke basisinstellingen in je nieuwe Google Analytics 4 omgeving. 

Tip 3. Google Analytics 4 basis instellingen

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van Google Analytics. GA4 is specifiek ontworpen om gebruikers meer inzicht en flexibiliteit te bieden bij het analyseren van hun websiteverkeer en gebruikersgedrag. 

Waarom zijn de basisinstellingen zo belangrijk?

Sterker nog, wij zien deze instellingen als noodzakelijk. Het in- en afstellen van de juiste functies en tools is van groot belang om het maximale uit jouw GA4 omgeving te halen. 

Het is de basis voor een optimaal meetbare achterkant van jouw website of webshop. En als de basis goed staat kun je gericht gaan sturen op resultaat, om zo het maximale uit jouw business te halen! 

Waarom Google Analytics 4?

GA4 is ontworpen om te voldoen aan de veranderende behoeften van gebruikers en de evoluerende privacywetgeving, zoals de GDPR en de CCPA. Het biedt een aantal nieuwe functies en mogelijkheden, zoals een betere cross-device tracking, machine learning mogelijkheden en meer privacyvriendelijke dataverzameling.

Het installeren van Google Analytics (GA4) op je website biedt verschillende voordelen op het gebied van meetbaarheid en inzicht in het gedrag van gebruikers op je website:

N

Inzicht in het gedrag van gebruikers: Met GA4 kun je het gedrag van gebruikers op je website volgen en analyseren, zoals hoe lang ze op je website blijven, welke pagina's ze bezoeken, welke links ze aanklikken en meer. Deze gegevens kunnen je helpen om te begrijpen hoe gebruikers met je website omgaan en waar ze eventueel afhaken.

N

Conversietracking: Met GA4 kun je eenvoudig conversies bijhouden, zoals aankopen, contactformulieren, aanmeldingen, enzovoort. Dit kan je helpen om te begrijpen welke delen van je website de meeste conversies opleveren en welke misschien moeten worden geoptimaliseerd.

N

Doelgroepinzichten: GA4 biedt ook inzicht in de doelgroep die je website bezoekt, zoals demografische gegevens, interesses en locatie. Dit kan je helpen om te begrijpen wie je doelgroep is en welke soorten inhoud en marketingactiviteiten hen aanspreken.

N

Geïntegreerde meetfuncties: GA4 is geïntegreerd met andere Google-producten, zoals Google Ads en Google Tag Manager, waardoor je de prestaties van je advertenties kunt bijhouden en eventuele problemen kunt oplossen met tags en tracking.

Kortom, GA4 biedt een schat aan waardevolle informatie over je website en gebruikers, waardoor je betere beslissingen kunt nemen over de inhoud, de gebruikerservaring en de marketingactiviteiten van je website.

Basis instellingen Google Analytics 4

We gaan ervan uit dat door onze vorige tips GA4 geïmplementeerd is op jouw website via GTM.  

Voor het opzetten van de basisinstellingen van GA4 hebben we een stappenplan samengesteld, bestaande uit 11 stappen: 

Stap 1: Gebruikers toevoegen
Stap 2: Verbeterde metingen instellen
Stap 3: Sitesearch instellen
Stap 4: Interne IP-adressen toevoegen
Stap 5: Filters aanzetten
Stap 6: Ongewenste verwijzingen uitsluiten
Stap 7: Controleer cookie instellingen (timer)
Stap 8: Gegevensbewaring naar 14 maanden
Stap 9: Overweeg om Google Signals in te schakelen
Stap 10: Tools koppelen
Stap 11: Advanced instellingen

We lopen samen door alle basisinstellingen met duidelijke afbeeldingen en video’s. Succes! 

Stap 1: Gebruikers toevoegen

Om te beginnen gaan we ervoor zorgen dat de juiste personen toegang hebben tot de juiste property/ properties, zodat zij zelf wijzigingen kunnen aanbrengen in de GA4 omgeving. Je kunt gebruikers toevoegen aan één property of aan een account met meerdere properties. Door het toevoegen van de gebruiker(s) aan de property/ properties verleen je toegang tot het beheer.

 

  1. Ga naar Google Analytics: https://analytics.google.com/.  
  2. Selecteer de juiste property. 
Google Analytics 4 Stappenplan account aanmaken

3. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
4. Ga naar toegangsbeheer voor account of property (wanneer je iemand toegang geeft tot het account geef je deze persoon toegang tot alle properties in het account – Wil je iemand toevoegen voor een enkele property? Kies dan toegangsbeheer voor property). 

Google Analytics aanmaken stap 1

5. Klik rechtsboven op het plusje.
6.
Vul het e-mailadres in.
7. Geef aan welke rechten je wilt toewijzen.
8. Klik op toevoegen.

Google Analytics aanmaken stap 1

Stap 2: “Verbeterde metingen” instellen

Met de functie “Verbeterde metingen” meet je standaard interacties met je content. Denk bijvoorbeeld aan kliks, downloads, bekeken video’s en zoekopdrachten op de website. Indien wenselijk kun je binnen deze optie specifieke meetopties uitzetten in de instellingen.

1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
2. Ga naar “gegevensstreams”.
3.
Selecteer jouw gegevensstream.

Google Analytics aanmaken stap 7

4. Schakel “Verbeterde metingen in als deze nog niet aan stond.

Google Analytics aanmaken stap 8

4. Klik op het tandiel.
5. Check of alle vinkjes van de standaard gebeurtenissen aan staan die je zou willen meten. Wij adviseren ze allemaal aan te zetten.

Standaard gebeurtenissen aanzetten

Stap 3: Sitesearch instellen

Met de Sitesearch functie kun je de zoekopdrachten bijhouden die jouw websitebezoekers gebruiken om informatie op jouw website te vinden. Deze informatie is zeer relevant, gezien je bijvoorbeeld kunt achterhalen of jouw website optimaal is ingedeeld. Maar ook kun je via deze functie zien of er bijvoorbeeld informatie ontbreekt die voor jouw doelgroep als belangrijk wordt gezien.

1. Ga naar jouw website.
2. Voer een zoekopdracht uit op je website.
3. Je wordt nu naar een pagina verwezen met een nieuwe url. Deze url bevat in de meeste gevallen een Queryparameter. 

 

Google Analytics aanmaken stap 8

4. In dit voorbeeld is de Queryparameter dus ‘q. Je herkent de query aan het feit dat er een = teken achter staat, gevolgd door jouw zoekopdracht.
5. Ga in Google Analytics naar beheer (tandwiel linksonder).
6. Ga naar “gegevensstreams”.
7. Selecteer jouw gegevensstream.
8. Klik op het tandwiel bij “verbeterde meting”. 

Google Analytics aanmaken stap 8

9. Klik op “geavanceerde instellingen vertonen”.
10. Staat jouw Queryparameter tussen de standaard Queryparameters voor zoekterm voor zoektermen?
11. Zo niet, voeg deze dan toe. 

Google Analytics aanmaken stap 8

Stap 4: Interne IP-adressen toevoegen

In deze stap leggen we uit hoe je interne IP-adressen kunt toevoegen aan jouw gegevensstreams, zodat je straks intern verkeer uit je verzamelde data kunt filteren. Intern verkeer kan er namelijk voor zorgen dat de data wordt vervuild, omdat niet alleen de activiteiten van je klanten wordt gemonitord, maar ook die van jouzelf en je collega’s. Dit kan leiden tot vertekende conclusies bij het analyseren van je data. Het aanzetten van het filter wordt verder toegelicht in Stap 5, samen met andere relevante filters.  

  1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
  2. Ga naar “gegevensstreams”.
  3. Selecteer jouw gegevensstream.
  4. Klik op “taginstellingen instellen”.
Google Analytics aanmaken stap 8

5. Klik op “alles tonen”.
6. Klik op “intern verkeer definiëren”.

Google Analytics aanmaken stap 8

7. Klik op “maken”.
8. Geef de regel een naam. Bijvoorbeeld “PEAK Online Marketing – Hoofdkantoor”. 
9. Selecteer onder “IP-adressen”, “Zoektype”: “IP-adres is gelijk aan”.
10.
Vul onder “waarde” je IP adres in. Weet je deze niet te vinden? Ga dan naar https://www.ip-adres.nl/ 
11. Klik op “maken”.

Google Analytics aanmaken stap 8

11. Herhaal het proces voor ieder ander IP-adres dat je wilt toevoegen.

Stap 5: Filters aanzetten

Om je data zo relevant mogelijk te houden is het belangrijk om de filters in je GA4 omgeving optimaal in te stellen. Wij loodsen je stap voor stap door de basisinstellingen van de belangrijkste filters heen.  

1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
2. Ga naar “gegevensfilters” onder “gegevensinstellingen”.
3. Selecteer de bestaande filter “Internal traffic”.

Google Analytics aanmaken stap 8

4. Vul onder “Naam van gegevensfilter” de naam “Filter Intern verkeer” in.
5.
Check of “Filterbewerking” staat op “Uitsluiten”. 
6. Check of “Traffic_type” staat op “Internal”.
7. Selecteer onder “Filterstatus” de selectie “Actief”.
8. Klik op “Opslaan”.

Google Analytics aanmaken stap 8

9. Klik vervolgens op “Filter activeren”. 
10. Klik nu op “Filter maken”. 

    Google Analytics aanmaken stap 8

    11. Klik op “Ontwikkelaarsverkeer”.
    12. Vul onder “Naam van gegevensfilter” de naam “Filter ontwikkelaarsverkeer” in.
    13. Check of “Filterbewerking” staat op “Uitsluiten”.
    14. Selecteer onder “Filterstatus” de selectie “Actief”.
    15. Klik op “Maken”.

      Google Analytics aanmaken stap 8

      16. Klik vervolgens op “Filter activeren”.

      Stap 6: Ongewenste verwijzingen uitsluiten

      Verwijzingen, oftewel referral verkeer, is verkeer dat via een extern domein op jouw website terecht komt. Bijvoorbeeld door backlinks, betaalproviders of Social Media. In de meeste gevallen is dit logisch maar bij webshops niet.

      Wanneer namelijk iets afrekent, word je meestal doorgestuurd naar de website van de betaalprovider of bank. Nadat je de betaling hebt afgerond, word je weer teruggestuurd naar de webshop. Hierdoor verandert de bron van je bezoekersverkeer in Google Analytics naar ‘referral’.

      Vaak wordt de logica van de transactie ook uitgevoerd op de pagina waar je naartoe wordt gestuurd (de “bedanktpagina”). Hierdoor wordt de transactie in Google Analytics toegeschreven aan de referral, de betaalprovider en/of bank, in plaats van aan de oorspronkelijke bron.

      Dit maakt je gegevens minder betrouwbaar en bemoeilijkt het grondig analyseren van je marketingcampagnes.

      Dit los je op door specifieke (sub)domeinen uit te sluiten als verwijzing. In het geval van een bank kun je bijvoorbeeld rabobank.nl uitsluiten als verwijzing, de verwijzing vanuit rabobank.nl wordt dan genegeerd en de vorige bron / medium wordt dan behouden, bijvoorbeeld “google / cpc”, als verkeer vanuit Google Ads komt. 

      Het uitsluiten van verwijzingen doe je als volgt:

      1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
      2. Ga naar “gegevensstreams”.
      3. Selecteer jouw gegevensstream.
      4. Klik op “taginstellingen instellen”.
      5. Klik op “alles tonen”.
      6. Klik op “Een lijst met ongewenste verwijzingen maken”.

      Google Analytics aanmaken stap 8

      7. Vul hier de domeinnamen in die je wilt uitsluiten.
      8. Klik op “opslaan”.

      Referrals uitsluiten

      Hieronder een lijst met verwijzingsuitsluitingen voor Nederlandse webshops:

      1. multisafepay.com
      2. mollie.com
      3. adyen.com
      4. paypal.com
      5. icscard.nl
      6. buckaroo.nl
      7. visa.com
      8. ing.nl
      9. rabobank.nl
      10. abnamro.nl
      11. asnbank.nl
      12. snsbank.nl
      13. triodos.nl
      14. abnamro.nl
      15. vanlanschot.com

      Houd er rekening mee dat deze lijst algemeen is en mogelijk niet van toepassing is op elke specifieke webshop. Het is belangrijk om je verkeersbronnen in Google Analytics te analyseren en eventuele specifieke domeinen die je wilt uitsluiten te identificeren.

      Stap 7: Controleer cookie instellingen (timer)

      Vanaf het moment dat een gebruiker een nieuwe sessie op jouw website begint, start GA4 met het vastleggen van de hoeveelheid tijd in de sessie (in milliseconden). In feite meet de timer de mate van engagement van je bezoekers. Deze timer staat standaard op 10 seconden ingesteld. Een bezoeker die binnen 10 seconden jouw website weer verlaat vinden wij echter niet voldoende engaged. Om kwalitatief verkeer te filteren raden wij aan de timer in te stellen op 30 seconden.  

      1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
      2.
      Ga naar “Gegevensstreams”.
      3. Selecteer jouw gegevensstream.
      4. Klik op “Taginstellingen instellen”.
      5. Klik op “Alles tonen”.
      6. Klik op “Time-out voor sessies aanpassen”.

      Google Analytics aanmaken stap 8

      7. Pas de “Timer voor sessies met engagement” aan naar “30 seconden”.
      8.
      Klik op “Opslaan”.

      Google Analytics aanmaken stap 8

      Stap 8: Gegevensbewaring naar 14 maanden

      Google Analytics verwijdert bepaalde door gebruikers ingevulde gegevens (zoals leeftijd, gender en interesses) standaard na 2 maanden inactiviteit voor een bepaalde gebruiker voor een Google Analytics 4-property. Je kunt de gegevensbewaring echter verlengen tot 14 maanden.  

      1. Ga naar beheer (Tandwiel linksonder).
      2.
      Ga naar “Bewaring van gegevens” onder “Gegevensinstellingen”.
      3. Pas bij “Gebeurtenisgegevens bewaren” de waarde aan naar “14 maanden”.
      4. Klik op “Opslaan”.

      Google Analytics aanmaken stap 8

      Stap 9: Overweeg om Google Signals in te schakelen

      Google Signals zijn sessiegegevens van sites en apps die Google koppelt aan gebruikers die op hun Google-account zijn ingelogd en advertentiepersonalisatie hebben aangezet. Zo kun je dus zien welke devices jouw bezoekers allemaal gebruiken, welke route zij online afleggen en tot wat voor conversies dit uiteindelijk leidt. 

      Deze koppeling van gegevens kun je bijvoorbeeld gebruiken voor rapportages, remarketing én de export van conversies via verschillende apparaten naar Google Ads. 

      LET OP: schakel Google Signals alleen in als je zeker weet dat jouw Google Analytics 4 set-up en cookiebeleid voldoet aan de AVG. De Algemene verordening gegevensbescherming is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert. Hierover vertellen wij meer in tip 8.

      1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
      2. Ga naar “gegevensverzameling” onder “gegevensinstellingen”.
      3. Klik op “aan de slag” onder “gegevensverzameling door Google-signalen.

      Google-signalen instellen

      4. Klik op “doorgaan”.
      5. Klik op “Activeren”

       

      Google-signalen instellen 2

      6. Wil je gebruikmaken van locatiedata, zet dan de tweede functie aan.
      7. Advertentiepersonalisatie is noodzakelijk voor retargeting. Dit staat standaard aan, wil je dit niet klik dan op het tandwieltje, zet alle regio’s uit.
      8. Erken vervolgens dat je gebruikersgegevens verzamelt door onder “erkenning van verzameling van gebruikersgegevens” op “ik erken”. LET OP: Doe dit dus alleen als je dit ook hebt verwerkt in je cookiebeleid.

       

      Google-signalen instellen 3

      Stap 10: Koppel je tools

      Je hebt zorgvuldig gekeken naar de basisinstellingen van je GA4 omgeving én verschillende tools ingeschakeld. Nu wil je natuurlijk wel dat alle instellingen en tools optimaal met elkaar samenwerken. Daarom is het belangrijk je tools goed aan elkaar te koppelen.

      Google Ads koppelen

      1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
      2. Ga naar “Google Ads-koppelingen” onder “productkoppelingen”.
      3. Klik op “koppelen”

      Google Ads koppelen

      4. Klik op “kies Google Ads-account”.
      5. Selecteer jouw Google Ads-account en klik rechtsboven op “bevestigen”
      6. Klik op “volgende”.
      7. klik nogmaals op “volgende”.
      8. Klik op “verzenden”.

       

      Google Ads koppelen 2
      Google Search Console koppelen

      1. Ga naar beheer (tandwiel linksonder).
      2. Ga naar “Search Console-koppelingen” onder “productkoppelingen”.
      3. Klik op “koppelen”

       

      Google Search Console koppelen

      4. Klik op “Accounts kiezen”.
      5. Selecteer jouw Google Ads-account en klik rechtsboven op “bevestigen”
      6. Klik op “volgende”.
      7. Selecteer jouw webstream.
      7. klik nogmaals op “volgende”.
      8. Klik op “verzenden”.

       

      Stap 11: Advanced instellingen

      In tip 6 gaan we ook kijken naar wat meer geavanceerde instellingen zoals eventtracking, stay tuned!

       

      Hulp nodig bij het instellen van je Google Analytics 4 account? 

      Gefeliciteerd! De basisinstellingen van je GA4 omgeving zijn nu optimaal ingesteld!

      Mocht het niet helemaal gelukt zijn? Kom je ergens niet uit? Of heb je vragen over wat meer geavanceerde instellingen? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.

      Lees in Tip 4 meer over de implementatie van Google Optimize. Met deze gratis tool kun je verschillende tests uitvoeren op je website en zo je conversiepercentage verhogen!

      “Veel MKB-ondernemers hebben niet de
      juiste kennis in huis om mee te liften op
      het succes van online.”

      25 Tips: peak online marketing

      Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het vergroten van je online brand awareness om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

      N

      Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!

      N

      Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.

      N

      Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.

      Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.