Tip 4: implementeer hotjar!
In Tip 2 en 3 hebben we de urgentie van de implementatie van Google Analytics 4 toegelicht én zijn we stap voor stap door de implementatie en noodzakelijke basisinstellingen van GA4 gelopen.
Wanneer de basis van je website goed staat kunnen we ons gaan focussen op dat waar we het liefst mee bezig zijn: meer kwalitatief verkeer naar en op jouw website. In Tip 4 nemen we je mee door de implementatie van Hotjar, dé marketing tool voor conversie optimalisatie.
Tip 4: Implementeer Hotjar!
Hotjar is een online analysetool die je inzicht geeft in het gedrag van bezoekers van jouw website. De tool helpt je om belangrijke data van je websitebezoekers inzichtelijk te krijgen. Doordat je een goed beeld krijgt van de paden die jouw bezoekers bewandelen én waarom is Hotjar een waardevolle conversie-optimalisatie tool.
Hoe werkt Hotjar?
Hotjar bestaat uit een set van functionaliteiten die je kunnen helpen bij het analyseren van website gedrag. De meest gebruikte Hotjar functies zijn Heatmaps en Mousetracking, maar daarnaast biedt de tool nog een aantal andere zeer interessante functionaliteiten die jou kunnen helpen je conversiepercentage te verhogen:
Heatmaps: met een zogeheten Heatmap maak je het klik- en scroll-gedrag van jouw website bezoekers inzichtelijk: Op welke knop wordt vaak geklikt? En is dat de gewenste knop? Of wordt er vaak op een knop geklikt die minder relevant is voor jouw business? Hoe ver scrollen de bezoekers door? Wellicht staat jouw conversieknop te veel naar onder op je website?
Mousetracking: met Mousetracking volg je de muisbewegingen van je bezoekers. Ook deze informatie is zeer waardevol: Waar bewegen jouw bezoekers als eerste naartoe? Hoelang blijven ze met hun cursor op een bepaald stuk informatie/ op een bepaalde conversieknop staan? Wat zijn de plekken op jouw pagina waar ze vastlopen?
Behalve bovenstaande functionaliteiten omvat de tool onder andere ook Funnel Tracking, User Polls en Surveys.
Kortom, met de set van analytic tools van Hotjar verzamel je dus gemakkelijk kwalitatieve data over het bezoekersgedrag van jouw website!
Implementatie Hotjar
Voor de implementatie van Hotjar hebben we een stappenplan samengesteld, bestaande uit 3 hoofdonderwerpen:
Stap 1: Een Hotjar account aanmaken
Stap 2: Implementeer Hotjar in GTM
Stap 3: Test je Hotjar implementatie in GTM Debugview en Hotjar
We lopen samen door alle stappen met duidelijke afbeeldingen en video’s.
Succes!
Stap 1: Een Hotjar account aanmaken
1. Ga naar Hotjar: https://www.hotjar.com/.
2. Maak een account aan door te klikken op “Get started free”.
3. Log in met een Google Account.
4. Geef je account een naam (vaak de bedrijfsnaam).

5. Geef aan hoeveel personeel je hebt.
6. Selecteer jouw rol binnen het bedrijf.
7. Selecteer “Visualize user behaviour” en klik op “Next”.

8. Voer de URL van je website in en klik op “Continue”.
9. Overweeg om een feedback widget te plaatsen. In dit stappenplan plaatsen we deze niet. Klik in dat geval op “Skip”.
10. Klik onder “Install with Google Tag Manager” op “Other ways to install”.

11. Hier vind je je “Site ID” deze hebben we nodig om Hotjar te implementeren in GTM.

Stap 2: Implementeer Hotjar in Google Tag Manager
1. Ga naar jouw (in Tip 1 gemaakte) Google Tag Manager account: https://tagmanager.google.com/.
2. Selecteer “Tags” in de linker kolom.
3. Klik op “Nieuw”.

4. Geef de tag een naam. Wij adviseren “Hotjar – Tag configuratie” te gebruiken. Zo weet je altijd precies om welke tool en welk Tagtype het gaat.
5. Selecteer bij Tagtype: “Hotjar Tracking Code”.
6. Plak je Hotjar site-ID in het gelijknamige vak.
7. Selecteer bij triggers: “All pages”.
8. Klik op “Opslaan”.

LET OP: Implementeer Hotjar alleen als je zeker weet dat jouw Google Tag Manager set-up en cookiebeleid voldoet aan de AVG. De Algemene verordening gegevensbescherming is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert.
Hierover vertellen wij meer in tip 8.
Stap 3: Test je Hotjar implementatie in GTM Debugview
1. Test in de “Werkruimte” van Google Tag Manager via de voorbeeldweergave rechtsboven of de Hotjar Tag wordt afgevuurd op jouw website URL.
Volg hiervoor de stappen uit onderstaande video:
2. Test geslaagd? Publiceer dan de container door rechtsboven op “Verzenden” te klikken in de Google Tag Manager interface. Vervolgens voeg je een beschrijvende naam toe van jouw werkzaamheden. In dit geval “Implementatie Hotjar”. En klik op “Publiceren”.

3. Ga na 24 uur opnieuw naar https://www.hotjar.com/.
4. Log in en check of Hotjar nu gegevens verzamelt:

Gefeliciteerd! Je hebt Hotjar geïmplementeerd in GTM!
Vanaf nu worden er kwalitatieve gegevens verzameld over het bezoek aan jouw website.
Hulp nodig bij het implementeren van Hotjar?
Is de implementatie lastig? Kom je ergens niet uit? Of heb je vragen over wat meer geavanceerde instellingen?
Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.
“Veel MKB-ondernemers hebben niet de
juiste kennis in huis om mee te liften op
het succes van online.”
25 Tips: peak online marketing
Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het vergroten van je online brand awareness om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!
Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.
Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.
Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.