Tip 5: Implementeer Google Optimize!

Google Optimize is een gratis tool van Google waarmee je verschillende tests kunt uitvoeren op je website. Denk bijvoorbeeld aan A/B tests, omleidingstests of multivariate-tests van verschillende pagina’s of URL’s.

Deze tool draagt een mooi steentje bij aan de meetbaarheid van je website. Door verschillende lay-outs, call-to-actions en vormen van content aan je website bezoekers voor te leggen kun je goed onderbouwde conclusies trekken voor de ideale vormgeving en structuur van jouw website.

Tip 5: Implementeer Google Optimize!

Samen met Hotjar (zie Tip 4) is Google Optimize een analysetool die je waardevolle inzichten geeft in het gedrag en de voorkeuren van bezoekers van jouw website. En verbeteringen aan de hand van eerstegraads inzichten van jouw potentiële klanten kunnen uiteindelijk leiden tot meer conversies! Een aantal zaken zijn belangrijk m.b.t. de implementatie van Google Optimize:

N

Per 30 september 2023 zal Google Optimize niet meer beschikbaar zijn. In Google Optimize ontbreken veel functies waar klanten wél behoefte aan hebbben. Contracten die zijn afgesloten tot een periode ná 30 september worden na deze datum niet meer afgeschreven van je rekening. Google werkt momenteel aan oplossingen die de gebruikerservaring verbeteren en zal uiteindelijk verschillende test-tools gaan integreren in Google Analytics 4.

N

Een blog over de verschillende alternatieven vanaf 30 september volgt!

N

Heb jij GA4 al geïmplementeerd? De urgentie van deze implementatie is hoog, gezien de Universal versie van Google Analytics vanaf 1 juli 2023 zal stoppen met het verwerken van hits. Dat betekent dat er vanaf dit moment geen data meer verzameld zal worden. Lees Tip 2 voor de implementatie van GA4 en Tip 3 voor cruciale basisinstellingen van je GA4 omgeving.

N

Tip: download voor 30 september de historische gegevens uit Google Optimize.

Implementatie Google Optimize

Voor de implementatie van Google Optimize hebben we een stappenplan samengesteld, bestaande uit 3 hoofdonderwerpen:

Stap 1: Een Google Optimize account aanmaken.
Stap 2: Implementeer Google Optimize in GTM.
Stap 3: Test je Google Optimize implementatie in GTM Debugview.

We lopen samen door alle stappen met duidelijke afbeeldingen en video’s.

Succes!

Stap 1: Een Google Optimize account aanmaken

  1. Ga naar Google Optimize:  https://optimize.google.com/.
  2. Log in met een Google Account.
  3. Klik op “Aan de slag”.
Google Optimize implementatie - stap 1

4. Geef aan of je je wilt aanmelden voor nieuwsbrieven.
5. Kies de juiste accountinstellingen en accepteer de servicevoorwaarden:

Google Optimize implementatie - stap 2

6. Ga terug naar je account door linksboven op het pijltje terug te klikken.
7. Klik op de 3 puntjes en selecteer vervolgens “Accountgegevens bewerken”.

Google Optimize implementatie - stap 3

8. Pas je accountnaam aan naar je bedrijfsnaam en klik op “Opslaan”.
9. Klik op “Mijn container”.
10. Klik rechtsboven op “Instellingen”.
11. Klik rechtsboven op het potlood.
12. Pas je containernaam aan naar de URL van je website en klik op “Opslaan”.

Google Optimize account aanmaken - stap 4

13. Hier vind je je “Container ID” deze hebben we nodig om Google Optimize te implementeren in GTM.
14. Klik op “Koppelen aan Analytics”.
15. Selecteer jouw (in Tip 2 gemaakte) GA4 property, controleer het ID in de stream en klik op “Koppelen”.

Google Optimize account aanmaken - stap 5

Stap 2: Implementeer Google Optimize in Google Tag Manager

1. Ga naar jouw (in Tip 1 gemaakte) Google Tag Manager account: https://tagmanager.google.com/.
2. Selecteer “Tags” in de linker kolom.
3. Klik op “Nieuw”. 

Google Optimize implementeren - Stap 1

4. Geef de tag een naam. Wij adviseren “Google Optimize – Tag configuratie” te gebruiken. Zo weet je altijd precies om welke tool en welk Tagtype het gaat.
5. Selecteer bij Tagtype: “Google Optimize”.
6. Plak je Container ID voor Optimize in het gelijknamige vak.
7. Selecteer bij triggers: “All pages”.
8. Klik op “Opslaan”. 

Google Analytics aanmaken stap 8

LET OP: Implementeer Google Optimize alleen als je zeker weet dat jouw Google Tag Manager set-up en cookiebeleid voldoet aan de AVG. De Algemene verordening gegevensbescherming is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert.

Hierover vertellen wij meer in tip 8. 

Stap 3: Test je Google Optimize implementatie in GTM Debugview

1. Test in de “Werkruimte” van Google Tag Manager via de voorbeeldweergave rechtsboven of de Google Optimize Tag wordt afgevuurd op jouw website URL.

Volg hiervoor de stappen uit onderstaande video:

2. Test geslaagd? Publiceer dan de container door rechtsboven op “Verzenden” te klikken in de Google Tag Manager interface. Vervolgens voeg je een beschrijvende naam toe van jouw werkzaamheden. In dit geval “Implementatie Google Optimize”. En klik op “Publiceren”. 

Google Analytics aanmaken stap 8

Gefeliciteerd! Je hebt Google Optimize geïmplementeerd in Google Tag Manager! Vanaf nu kun je A/B experimenten uitvoeren op jouw website. 

Hulp nodig bij het implementeren van Google Optimize? 

Is de implementatie lastig? Kom je ergens niet uit? Of heb je vragen over wat meer geavanceerde instellingen?
Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.

“Veel MKB-ondernemers hebben niet de
juiste kennis in huis om mee te liften op
het succes van online.”

25 Tips: peak online marketing

Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het vergroten van je online brand awareness om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

N

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!

N

Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.

N

Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.

Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.