Tip 6: Stel een Conversieplan op
In de wereld van digitale marketing is het genereren van verkeer naar je website een belangrijke eerste stap, maar het uiteindelijke doel is om bezoekers om te zetten in klanten. Dit proces wordt conversie genoemd. Het opstellen van een conversieplan is essentieel voor het bereiken van dit doel en om deze conversies meetbaar te maken.
Lees hier de stappen van een conversieplan met handige uitleg en voorbeelden. Als kers op de taart hebben wij een handig template voor je opgesteld, die je kunt downloaden en kunt gebruiken voor het opstellen van het conversieplan voor jouw website!
Tip 6: stel een conversieplan op
Nu we in de voorgaande tips Google Tag Manager, Google Analytics 4, Hotjar en Google Optimize hebben geïmplementeerd, is de volgende stap het opstellen van een conversieplan: Welke gebeurtenissen op jouw website wil je meten? Welke gebeurtenissen zijn daadwerkelijke conversies en wat is je ultieme doel? Dit alles leg je vast in een conversieplan.
Een conversieplan helpt bij het definiëren van duidelijke, meetbare doelen voor jouw website of digitale marketinginspanningen. Het zorgt ervoor dat je weet wat je wilt bereiken. Of dat nu het verhogen van online verkopen, het genereren van leads of het vergroten van nieuwsbrief inschrijvingen is. Het documenteren van jouw conversieplan en Google Tag Manager configuratie (GTM-configuratie), is van cruciaal belang om verschillende redenen:
Doelgericht en efficiënt: concrete plannen bevatten duidelijke doelen en doelstellingen. Daarnaast vereist een plan een gestructureerde aanpak. Het helpt je bij het organiseren van taken in een logische volgorde, waardoor je efficiënter kunt werken en tijd kunt besparen.
Continue optimalisatie: door een conversieplan op te stellen, kun je het conversieproces in kaart brengen en identificeren waar bezoekers vastlopen of afhaken. Dit stelt je in staat om continu te blijven optimaliseren en de conversieratio te verbeteren.
Transparantie en samenwerking: documentatie zorgt voor transparantie binnen jouw team of organisatie. Het stelt teamleden in staat om gemakkelijk toegang te krijgen tot informatie over de conversiedoelen en GTM-implementatie. Dit is vooral belangrijk als meerdere mensen aan hetzelfde project werken.
Toekomstige referentie: door jouw doel en configuratie vast te leggen in een conversieplan, creëer je een naslagwerk voor toekomstig gebruik. Als je in de toekomst aanpassingen moet maken of als er personeelsveranderingen zijn, heb je een gedetailleerde bron om op terug te vallen.
Probleemoplossing: als er problemen optreden met jouw conversie-tracking, of als je onverwachte resultaten ziet, kan documentatie helpen bij het identificeren van het probleem. Het vergemakkelijkt ook de communicatie met ondersteunende teams, zoals ontwikkelaars, om problemen op te lossen.
Kortom, het opstellen van een conversieplan is een solide basis voor het efficiënt en effectief bereiken van jouw zakelijke doelen en het maximaliseren van je online resultaten. Het helpt je om meetbaar succes te behalen!
Stappen voor het opstellen van een conversieplan
Wij hebben een overzichtelijk stappenplan voor je opgesteld, voor het opstellen van een volledig conversieplan. Dit stappenplan omvat 5 hoofdonderwerpen:
Stap 1: Online marketing strategie documenteren
Stap 2: Website doelstellingen documenteren.
Stap 3: Inventarisatie website gebeurtenissen.
Stap 4: Inventarisatie conversieproces (funnel).
Stap 5: Invullen conversieplan template.
We lopen samen door alle stappen heen, met duidelijke toelichting en voorbeelden.
Succes!
Stap 1: Online marketing strategie documenteren
Er zijn veel verschillende soorten online marketing strategieën. Bij iedere bedrijfsvorm, of bij iedere bedrijfsdoelstelling kan weer een andere strategie het beste aansluiten. En iedere vorm van online marketing vergt zijn eigen unieke mix aan online marketing middelen.
Bij PEAK onderscheiden we 4 vormen van een online marketing strategie:
E-commerce
Jobmarketing
Leadgeneratie
Branding
Een goed doordachte online marketing strategie kan het verschil maken tussen een sterke en een zwakke online aanwezigheid. Met een heldere online marketing strategie help je jouw business gericht te laten groeien. Bij PEAK geloven wij in een heldere strategie als solide basis voor al jouw online marketing activiteiten. Vandaar omvat de eerste stap van het conversieplan ook het opstellen en documenteren van een online marketing strategie voor jouw bedrijf.
Wanneer je jouw online marketing strategie hebt gedocumenteerd is het makkelijker om de doelstellingen van jouw website te bepalen.
Stap 2: Website doelstellingen documenteren
De volgende stap is het documenteren van jouw website doelstellingen. Deze kun je eigenlijk al destilleren uit je online marketing strategie (zie Stap 1). Voor het overzicht is het prettig om de doelstellingen uit jouw online marketing plan die gericht zijn op de website even los te trekken van eventuele overige doelstellingen.
Hieronder delen we per soort online marketing strategie enkele voorbeelden van website doelstellingen:
E-commerce
Meer producten verkopen
Orderwaarde vergroten/ Upsell
Verhogen klantretentie/ Customer Lifetime Value
Meer nieuwsbrief inschrijvingen
Jobmarketing
Meer sollicitanten
Kosten per sollicitant verlagen
Meer inschrijvingen (voor demo's, webinars of events)
Meer contactaanvragen
Leadgeneratie
Meer leads
Kosten per Lead verlagen
Meer inschrijvingen (voor demo's, webinars of events)
Meer contactaanvragen
Branding
Meer naamsbekendheid
Meer bezoekers
Stap 3: Inventarisatie website gebeurtenissen
Nu we in kaart hebben gebracht welke website doelstellingen belangrijk voor jou zijn, kunnen we de website gebeurtenissen gaan inventariseren. Een gebeurtenis heeft betrekking op het soort conversie dat voor jou belangrijk is om een bepaalde website doelstelling te behalen. Stel dat iemand een bepaald product uit jouw webshop in zijn/ haar winkelmandje stopt, dan kan dit gemeten worden als een gebeurtenis.
Het inventariseren van deze website gebeurtenissen gebeurt in een aantal stappen:
Stap 3.1: Bepaal je conversiedoelen
Begin met het identificeren van jouw belangrijkste conversiedoelen. Dit zijn de acties die je wil dat bezoekers op jouw website uitvoeren. Voorbeelden zijn aankopen, formulierinzendingen, aanmeldingen voor nieuwsbrieven, het bekijken van specifieke pagina’s, het downloaden van inhoud, enzovoort. Je conversiedoelen kunnen per website doelstellingen verschillen.
Stap 3.2: Analyseer de interactieve elementen op je website
Onderzoek je website grondig en identificeer alle interactieve elementen en gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op je conversiedoelen. Dit omvat knoppen, formulieren, koppelingen, menu-items, video’s, enzovoort.
Stap 3.3: Maak een lijst van gebeurtenissen
Maak een gestructureerde lijst van alle gebeurtenissen die je hebt geïdentificeerd. Noteer op welke pagina’s ze zich bevinden en welke actie van de gebruiker ze vertegenwoordigen (trigger). Geef ze een duidelijke naam voor eenvoudige verwijzing.
Stap 3.4: Prioriteer de gebeurtenissen
Niet alle gebeurtenissen zijn even belangrijk voor uw conversiedoelen. Prioriteer ze op basis van hun impact op jouw website doelstellingen. Focus op de gebeurtenissen die waarschijnlijk de grootste invloed hebben op het behalen van je doelen.
Stap 3.5: Identificeer meetbare parameters
Bepaal welke meetbare parameters je wilt bijhouden voor elke gebeurtenis. Bijvoorbeeld, als het gaat om het bijhouden van het aantal formulierinzendingen, wil je mogelijk weten welke pagina de inzending heeft gegenereerd, wanneer het is gebeurd, welke formuliervelden zijn ingevuld, enzovoort.
Stap 3.6: Identificeer welke gebeurtenissen niet op de website staan
Bedenk goed of alle gebeurtenissen en conversies wel aanwezig zijn op de website. Stel jouw website doelstelling is “het behalen van meer nieuwsbrief inschrijvingen”, maar op jouw website is dit momenteel nog niet mogelijk? Dan is het zaak deze conversie of gebeurtenis eerst mogelijk te maken op jouw website.
Stap 4: Inventarisatie conversieproces (funnel)
Een inventarisatie van het conversieproces, ook wel de conversiefunnel genoemd, is belangrijk om te begrijpen hoe gebruikers door jouw website bewegen en uiteindelijk tot conversies komen. Inzicht in jouw online funnel is essentieel om het conversieproces te optimaliseren.
Hieronder volgt een stappenplan om jouw conversieproces te inventariseren:
Stap 4.1: Bepaal voor welke conversiedoelen je het conversieproces wilt meten
Bepaal met behulp van je lijst uit Stap 3.1 het belangrijkste conversiedoel van jouw website. Dit is de hoofdactie die je wilt dat bezoekers op jouw website uitvoeren. Voor een E-commerce website is dit bijvoorbeeld het doen van een aankoop.
Stap 4.2: Identificeer de Funnels van jouw website
Nu is het van belang om de belangrijkste conversiefunnels van jouw website in kaart te brengen. Dit zijn de specifieke stappen die gebruikers moeten nemen om tot een conversie te komen. Bijvoorbeeld, de funnel voor een online aankoop kan bestaan uit stappen zoals het bekijken van een product, het toevoegen van een item aan de winkelwagen, het afrekenen en het bevestigen van de aankoop. Je kunt het hier bij een analyse houden: in Stap 5 kun je een template downloaden waarin je alle informatie overzichtelijk kunt bundelen!
Stap 4.3: Identificeer welke gebeurtenissen niet in jouw funnel voorkomen
Bedenk goed of alle gebeurtenissen en conversies wel aanwezig zijn in de funnel van jouw website. Stel jouw website doelstelling is “meer Leads”, maar jouw website heeft momenteel nog geen leadfunnel? Dan is het zaak om goed na te denken over hoe je dit mogelijk maakt op jouw website.
Stap 5: Invullen conversieplan template
Om je zoveel mogelijk op weg te helpen hebben we de gebeurtenissen van onze eigen website in kaart gebracht. Hieronder een ingevuld Conversieplan van PEAK Online Marketing:


Natuurlijk hebben we ook een Template gemaakt voor je. Download jouw template en vul deze in aan de hand van de stappen uit dit artikel. Zin in meer? Check hier het tipje van de sluier voor de volgende tip!
Conversieplan – Voorbeeld
Download het conversieplan Voorbeeld om de geïnventariseerde informatie met betrekking tot jouw conversiedoelen in een handig overzicht te bundelen!
Conversieplan – Template
Download het overzichtelijke conversieplan Template om jou op weg te helpen de conversiedoelen van jouw website in kaart te brengen en in een handig overzicht te bundelen!
Zin in meer?
Nu we jouw conversies en gebeurtenissen in kaart hebben gebracht is het zaak dat we ervoor zorgen dat GA4 begrijpt om wat voor conversies het gaat. GA4 maakt gebruik van machine learning en uitgebreide event tracking.
In Tip 7: “Eventtracking in GA4”, leggen we je uit hoe je de gebeurtenissen die je in je conversieplan in kaart hebt gebracht ook daadwerkelijk kunt meten in Google Analytics 4. Het is het technische vervolg op Tip 6: “Stel een conversieplan op”.
Hulp nodig bij het opstellen van jouw Conversieplan?
Is de inventarisatie lastig? Kom je ergens niet uit? Of heb je vragen over wat meer geavanceerde instellingen?
Neem gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.
“Veel MKB-ondernemers hebben niet de
juiste kennis in huis om mee te liften op
het succes van online.”
25 Tips: peak online marketing
Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het vergroten van je online brand awareness om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!
Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.
Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.
Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.