Lokale SEO: 10 tips voor lokale zoekmachine optimalisatie
Lokale SEO verbetert de online vindbaarheid van jouw bedrijf in de buurt.
Wist jij dat bijna de helft van alle zoekopdrachten lokaal gericht zijn? Toch heeft 56% van alle bedrijven nog niet eens een Google Mijn Bedrijf pagina opgezet. Door lokale zoekmachine optimalisatie te gebruiken, kun jij je onderscheiden van de concurrentie.
Lokaal gevonden worden wordt steeds belangrijker en er is grote winst te behalen met een paar simpele stappen. In dit artikel lees je alle tips and tricks om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren.



Is lokale SEO ook voor jouw bedrijf belangrijk?
Vraag onze gratis quickscan aan en wij zoeken het voor je uit.

Al onze local SEO tips in een handige infographic. Deel deze met je netwerk!



Zorg dat je alle kansen aanpakt en houd het niet alleen bij Google!
Download de Lokale SEO checklist van 20 pagina’s en meer dan 100 checks om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf te verbeteren.
Zorg dat je de basis niet vergeet door een technische audit uit te laten voeren voor je aan de slag gaat.
Vraag onze gratis quickscan aan om te zien wat PEAK Online Marketing hier voor je kan betekenen.
Een gedegen zoekwoorden onderzoek is essentieel voor een sterke lokale zoekmachine optimalisatie.
Bekijk onze SEO diensten om te lezen wat PEAK hier voor je kan betekenen.



Je kan een uitgebreidere lijst van 24 verschillende bedrijfsgidsen vinden in onze Lokale SEO Checklist.
Download de gratis PDF om al jouw online vermeldingen op orde te krijgen.


Benieuwd wat PEAK Online Marketing voor je kan betekenen?
Vraag nu onze Quickscan aan!
“Ik werk veel samen met PEAK en kan niets anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk ben van de vakkennis, structuur en communicatie die zij bieden.
Alle mogelijke marketingbeslissingen worden via data inzichtelijk gemaakt, zodat je precies weet waar je jouw campagnes op moet sturen.
Ik zou je dan ook zeker aanraden contact op te nemen met PEAK, en wie weet spreken ook wij elkaar dan in de toekomst!”
Deel dit artikel op:
Wat is lokale SEO
Local SEO staat voor lokale zoekmachine optimalisatie. Het is een marketingtechniek die het mogelijk maakt om gevonden te worden door klanten die in de buurt van je bedrijf zijn. Met lokale SEO stem je jouw website en online marketing af op specifieke geografische gebieden. Hiermee onderscheidt het zich van normale SEO, waar je je richt op reguliere zoekmachine optimalisatie.
Meer lezen? Ga naar wat is lokale SEO?
Wat zijn lokale zoektermen?
Lokale zoektermen zijn zoektermen met een lokale zoekintentie. Bijvoorbeeld doordat een specifieke regio is toegevoegd bij de zoekactie. Ook worden zoekopdrachten vanuit Google Maps als zoektermen met een lokale zoekintentie gezien.
De algoritmes van Google worden steeds slimmer en kunnen inschatten welke zoekintentie de gebruiker heeft. Als jij bijvoorbeeld “weer” intoetst in Google, dan krijg je geen uitleg te zien wat dit is, maar het actuele weer op de locatie waarvandaan jij de zoekactie doet. Zo is Google steeds beter in staat om waardevolle zoekresultaten te tonen die in lijn zijn met de daadwerkelijke zoekintentie.
Meer lezen? Ga naar wat zijn lokale zoektermen?
Wat zijn SERPs (lokale zoekresultaten pagina's)?
Bij lokale zoekresultaten die door Google getoond worden, maken we onderscheid tussen twee soorten: het Local Pack en gelokaliseerde zoekresultaten. Het doel van lokale SEO is om zichtbaar te zijn in beide categorieën.
Meer lezen? Ga naar lokale zoekresultaten.
Wat is het Local Pack in Google?
Het Local Pack, of Local 3 Pack, refereert naar de top 3 resultaten in Google Maps. In deze resultaten worden alleen lokale bedrijfsvermeldingen getoond. Het Local Pack staat bij zoekopdrachten in Google bovenaan de organische zoekresultaten. Het biedt hiermee enorme kansen om zichtbaarheid voor lokale zoektermen te verbeteren.
Meer lezen? Ga naar lokale zoekresultaten.
Wat zijn gelokaliseerde zoekresultaten?
Gelokaliseerde zoekresultaten zijn normale zoekresultaten, maar dan van lokale ondernemingen. Dit zijn de normale blauwe linkjes die je kent van Google.
Meer lezen? Ga naar lokale zoekresultaten.
Wat bepaalt de ranking van lokale zoekresultaten?
Lokale zoekresultaten worden beïnvloed door de volgende ‘ranking factors’:
- Relevantie
- Afstand
- Prominentie
Relevantie geeft aan hoe goed jouw bedrijfsprofiel overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker. Google doet een inschatting hoe goed de diensten en producten die jij aanbiedt overeenkomt met de zoekopdracht die wordt geplaatst.
Afstand is het meest vanzelfsprekende criterium voor lokale vindbaarheid. Google houdt rekening met hoe ver jouw bedrijf verwijderd is van de locatieterm die in een zoekopdracht is gebruikt, of de locatie waarvandaan iemand de zoekopdracht plaatst.
Prominentie refereert naar de bekendheid van een bedrijf. Het aantal online vermeldingen is hier een belangrijk criterium. Ook de mening van de consument wordt hier meegenomen, zodat positief beoordeelde bedrijven een hogere ranking krijgen bij lokale zoekopdrachten.
Meer lezen? Ga naar hoe werkt Local SEO?
Waarom is lokale SEO belangrijk?
- Het aantal zoekopdrachten waarvoor lokale zoekresultaten worden vertoond stijgt alleen maar. In de afgelopen 10 jaar is het aantal lokale zoekopdrachten ruim 350 keer groter geworden.
- Lokale zoekmachine optimalisatie levert relatief een erg hoge conversieratio op. In sommige gevallen is de conversieratio wel 1 op 2.
- Steeds meer zoekopdrachten worden gedaan vanaf een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet. De locatie van het mobiele apparaat wordt meegewogen door Google in het bepalen welke zoekresultaten getoond worden. Met lokale SEO zorg je dat jouw bedrijf hier optimaal functioneert.
- Lokale SEO is een makkelijke manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Zo heeft 56% van alle bedrijven nog niet eens een bedrijvenpagina aangemaakt in Google Mijn Bedrijf. Door dit wel te doen, heb je dus direct een voorsprong op misschien wel de helft van je concurrenten.
- Veel mogelijkheden op het gebied van lokale zoekoptimalisatie zijn gratis. Zelfs zonder een marketingbudget kan jij dus de online vindbaarheid van je bedrijf verbeteren.
Meer lezen? Ga naar Waarom local SEO belangrijk is.
Hoe kan ik mijn lokale vindbaarheid verbeteren?
Tien tips om jouw lokale SEO te optimaliseren:
- Zorg dat je NAT (Naam, Adres, Telefoonnummer) gegevens overal correct en eenduidig zijn weergegeven. Op jouw website en elders op het internet.
- Optimaliseer je Google My Business account.
- Vergeet Bing, Apple en de andere kanalen niet en zorg voor een brede lokale aanwezigheid van jouw bedrijf.
- Zorg dat je website technisch optimaal functioneert.
- Doe een uitgebreid lokaal zoekwoordenonderzoek aan het begin van je lokale SEO optimalisatie.
- Maak lokale landingpagina’s voor elke locatie waar jij lokaal gevonden wilt worden.
- Zorg dat je lokale backlinks verkrijgt van relevante regionale websites.
- Maak op zoveel mogelijk bedrijfsgidsen vermeldingen aan van jouw bedrijf en je NAT gegevens. Zo zorg je voor een sterke aanwezigheid in de regio.
- Gebruik Local Business Schema Markup in je website.
- Schrijf lokale content.
Een uitgebreide toelichting over deze 10 tips lezen? Ga naar onze 10 tips om de lokale vindbaarheid van je bedrijf te verbeteren.
Wat zijn NAT (Naam, Adres, Telefoonnumer) gegevens?
Google en andere zoekmachines werken met standaard datavelden die iets zeggen over jouw bedrijf. De belangrijkste standaarddata die overal vindbaar moet zijn is NAT informatie. NAT staat voor naam, adres en telefoonnummer.
Meer lezen? Ga naar NAT gegevens.
Hoe zet ik een Google My Business account op?
Het aanmaken van een Google My Business account is eenvoudig en je wordt vanzelf door alle stappen heen geleid.
Je gaat naar Google My Business en logt in met je Google account. Als je al een bedrijf hebt geclaimd krijg je deze hier direct te zien. Je kan hier ook een nieuw bedrijf claimen. Je doet dit door je bedrijfsnaam in te vullen en aan te geven dat het een nieuw bedrijf is.
Meer lezen? Ga naar een Google My Business account opzetten.
Hoe optimaliseer ik Google Mijn Bedrijf?
- Vul de uitgebreide bedrijfsgegevens in en optimaliseer daar voor je hoofdzoekwoord.
- Vermeld de openingstijden van je bedrijf.
- Voeg foto’s toe aan je bedrijfspagina.
- Voeg producten en diensten toe en deel interessante posts van je bedrijf.
- Verzamel reviews op je pagina.
- Reageer op reviews van bezoekers.
Een uitgebreide uitleg over deze punten lezen? Ga naar Hoe optimaliseer ik Google My Business.
Wat is een lokale landingspagina?
Een lokale landingspagina is een pagina op je website die speciaal is opgezet voor de vindbaarheid op een specifieke locatie. Hier gebruik je keywords uit een lokaal zoekwoordenonderzoek en vermeld je belangrijke locatie-specifieke bedrijfsgegevens.
Meer lezen? Ga naar een lokale landingspagina.
Wat is Local Business Schema Markup?
Google kan data binnen een bepaalde categorie classificeren als het via Schema Markup wordt gecodeerd. Hierdoor weet Google precies wat voor informatie jij deelt.
Met een Local Business Schema laat jij aan Google zien dat je bedrijf lokaal actief is. Hierdoor maak je meer kans om hoog in de zoekresultaten te komen bij lokale zoekopdrachten.
Schema Markup, of Structured Data, kan je coderen door een tag of microdata toe te voegen aan de HTML van jouw website. Dit klinkt heel technisch, maar is vrij simpel te doen. Als je website via WordPress is gebouwd kan je hier bijvoorbeeld een plug-in gebruiken die dit voor jou doet. Je hoeft dan alleen de stappen die de plug-in aangeeft te volgen.
Meer lezen? Ga naar Local Business Schema Markup.
Wat zijn de beste plug-ins voor Local Business Schema Markup
De bekendste plug-in voor Local Schema Markup is de Yoast SEO plug-in. Yoast biedt een aparte add-on aan om lokale Schema data voor jou in je website in te bouwen. Ook wordt gelijk je Google Mijn Bedrijf en de locatie van je bedrijf op Google Maps getoond. Andere plug-in opties zijn Business Profile, Structured Data Schema en WPSSO PLM.
Meer lezen? Ga naar WordPress plug-ins voor lokale SEO Schema Markup.
Hoe bedenkt je lokale content?
Drie tips om lokale content te bedenken:
- Begin met je bedrijf door te schrijven over je diensten, je achtergrond en hoe je bedrijf is ontstaan.
- Schrijf over je klanten. Behandel veelgestelde vragen en case studies.
- Voeg testimonials en reviews to op je website.
Uitgebreider over deze tips lezen? Ga naar lokale content bedenken.
Hoe optimaliseer ik lokale content voor Google?
De volgende tien aspecten zijn belangrijk bij het optimaliseren van lokale content:
- Lokale zoekwoorden, je bedrijfsnaam en locatie aanwezig in de titel.
- Een activerende meta description.
- Vermeld je bedrijfslocatie in de URL.
- Gebruik belangrijke lokale zoekwoorden en, als dit relevant is, je bedrijfslocatie in de headings van je artikel.
- Gebruikt interne links om de bezoeker langer op je website te houden.
- Voeg waardevolle externe link toe aan je pagina.
- Zorg voor een duidelijke menustructuur en een broodkruimelspoor, zodat Google goed door je pagina kan navigeren.
Uitgebreid lezen over deze tips? Ga naar lokale content optimaliseren.
Online Marketing Bureau: peak online marketing
Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het optimaliseren van je online marketing om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!
Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.
Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.
Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.