Zoekmachine adverteren
Maak jij al gebruik van zoekmachine advertenties om jouw potentiële klanten, leads of sollicitanten te bereiken? Met SEA zetten we betaalde online advertenties in voor meer relevant verkeer naar jouw website.
Voordelen van SEA
Direct bovenaan in de zoekresultaten
Conversiegerichte bezoekers
Je product of dienst tonen op een relevant moment
Flexibel bijsturen en optimaliseren
Wat is zoekmachine adverteren?
Search Engine Advertising, oftewel SEA, is het inzetten van betaalde advertentieruimte in zoekmachines. Je betaalt in feite voor een hoge ranking in de zoekresultaten. De advertenties duiken op wanneer iemand een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google of Bing plaatst. Boven en/of naast de reguliere zoekresultaten zie je dan advertenties, die vrijwel identiek zijn aan de organische zoekresultaten.
Search, shopping, display én video-advertenties
Google, Bing en YouTube
Aansturen op aankoopintentie
Kwalitatief verkeer
Welke vormen van zoekmachine advertenties zijn er?
Er zijn veel verschillende vormen zoekmachine advertenties. Iedere vorm heeft zijn eigen unieke kenmerken. Zoals bijvoorbeeld de targeting opties, kanalen via welke de advertenties worden getoond en het soort content waarin de advertentie wordt opgemaakt (bijvoorbeeld statisch versus dynamisch beeld). Onder “vormen van SEA” behandelen we de soorten advertenties die in onze SEA strategieën het meest voorkomend zijn. Staat jouw vertrouwde of vernieuwende SEA middel er niet bij; neem dan gerust contact met ons op. We blijven ons altijd verdiepen in nieuwe vormen van SEA adverteren.
Behaal ik met het inzetten van betaalde advertentieruimte ook direct resultaat?
Één van de kenmerken van SEA is direct zichtbaar resultaat. SEA komt áltijd boven SEO, oftewel, betaalde zoekwoorden verschijnen áltijd boven de organische zoekresultaten.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
SEO heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald) en is vooral een kwalitatieve lange termijn strategie. SEA heeft betrekking op je dynamische zoekresultaten (betaald) en zorgt voor snel zichtbaar resultaat. Vaak adviseren wij om een combinatie van beide online marketing tools in te zetten voor het behalen van optimaal resultaat:
- Bij SEO moet je je vindbaarheid verdienen (door bijvoorbeeld relevante content en linkbuilding). Dat dwingt je om je in te zetten voor een kwalitatieve website met relevante content. Bezoekers zullen sneller vinden wat zij zoeken en daardoor een prettige user experience hebben. Dit wekt niet alleen het vertrouwen van potentiële nieuwe klanten, maar het bindt ook bestaande klanten voor de de langere termijn.
- SEA geeft sneller resultaat doordat je advertenties tegen betaling direct bovenaan staan. Echter, je kunt nog zo’n prachtige advertentie plaatsen waar iedereen op klikt, maar als de content erachter van slechte kwaliteit is heb je het al snel verpest bij je potentiële klant, lead of sollicitant. Een eerste indruk maak je maar één keer.
En daarom adviseert PEAK altijd om eerst je website inclusief je SEO op orde te hebben, alvorens je mensen actief naar de website trekt met kwalitatieve zoekmachine advertenties.
Kan PEAK ook mijn advertenties opmaken?
Nee; wij hebben geen in-house designers. Wel hebben we een groot netwerk. We werken samen met vaste en betrouwbare partners die de expertises kunnen oppakken die wij niet bieden.
Waarom door PEAK mijn SEA laten optimaliseren?
Wij nemen je als gedegen professionals mee in de klim van onze 3 PEAK’s, waarbij SEA onderdeel is van PEAK 2: online verkeer. We werken samen met vaste, betrouwbare partners waardoor we op iedere niche kunnen inspelen en je kunnen begeleiden in iedere stap naar de top.
Vormen van SEA
Er zijn verschillende advertentiesoorten die kunnen worden ingezet als onderdeel van jouw SEA strategie. Het verschil tussen deze advertentiesoorten zit hem vooral in de locatie waar ze worden getoond. Welke soort relevant is voor jouw business hangt af van jouw beoogde bedrijfsdoelstellingen, doelgroep en budget. De advertenties zijn allemaal aan te maken en te beheren in de advertentie tools van Google of Bing.
- SEARCH ADVERTENTIES
- SHOPPING ADVERTENTIES
- DISPLAY ADVERTENTIES
- VIDEO ADVERTENTIES
- APP ADVERTENTIES
- BING ADVERTENTIES
Dit zijn tekstadvertenties die verschijnen in de resultaten van de Google zoekmachine. Je advertentie verschijnt op basis van de door jou gekozen keywords wanneer men een verwant zoekwoord invoert. Hierdoor bereik je dus mensen die actief op zoek zijn naar een product of dienst gerelateerd aan jouw keyword. Om een duidelijk beeld te krijgen van de keywords die relevant zijn voor jouw search advertenties is het van belang om een gedegen zoekwoordanalyse uit te voeren.
Shopping advertenties zijn productadvertenties die verschijnen in de resultaten van de Google zoekmachine. Deze komen in een aparte sectie te staan bovenaan of naast de zoekresultaten. Je advertentie verschijnt op basis van productgegevens die jij hebt ingevoerd in combinatie met het zoekwoord dat iemand invoert in de zoekmachine. Shopping advertenties zijn relevant om je producten te promoten, wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt.
Display advertenties worden door Google geplaatst op websites die zijn aangesloten bij het Google Display Netwerk, dus websites en property’s die eigendom zijn van Google. Bij het inzetten van deze advertenties gaat het voornamelijk om het trekken van de aandacht van potentiële klanten op basis van aantrekkelijke banners. Een advertentie speelt in op een zoekopdracht, een specifiek onderwerp, bepaald gedrag of een interessegebied van jouw (potentiële) doelgroep. In je banner verwerk je een duidelijke call-to-action knop, om jouw doelgroep te motiveren door te klikken naar je landingspagina.
Video advertenties worden weergegeven in YouTube of op andere websites uit het Google Display Netwerk. Met video advertenties speel je in op een zoekopdracht, een specifiek onderwerp, bepaald gedrag of een interessegebied van jouw (potentiële) doelgroep. Er zijn 4 soorten videoadvertenties:
- TrueView InStream advertenties: deze video’s worden vóór, tijdens of na andere video’s getoond. Ze worden vertoond op YouTube, ingesloten YouTube-video’s op andere websites of in games en apps in het Display Netwerk. De kijker heeft na 5 seconden de kans om de advertentie over te slaan.
- TrueView advertenties met video discovery: deze advertenties worden getoond tussen de zoekopdrachten in YouTube. Ze zijn dus keyword gerelateerd.
- Bumperadvertenties zijn videoadvertenties van slechts 6 seconden of korter. De kijker kan de advertentie niet overslaan. Ideale advertenties om korte, makkelijk te onthouden boodschappen te verspreiden.
- Outstream advertenties: video advertentie die enkel getoond worden op mobiele toestellen en tablets en dit enkel op partnerwebsites van het Display Netwerk.
Wanneer je eigenaar bent van een applicatie is vaak één van je beoogde bedrijfsdoelstellingen het stimuleren van de directe app downloads. Door het inzetten van app advertenties kun je het aantal (betalende) app gebruikers verhogen door je app te promoten in Google. App advertenties kunnen bijvoorbeeld worden getoond in de Google Play Store, de Google zoekmachine, het Display Netwerk en YouTube.
Bing wordt inmiddels gezien als volwaardige competitie voor Google en daarmee voor Google Ads. Bing is, net als Google, een online zoekmachine en ook zij bieden in hun hun eigen netwerk betaalde advertentieruimte aan. Waar Google veel waarde hecht aan de inhoudelijke content op een website (tekst), neemt Bing ook social media resultaten mee. Zo kan een pagina beter scoren wanneer deze vaker geliked en gedeeld is op social media. Bing mag dan niet zo groot zijn als Google, maar voordeel wat daarbij komt kijken is het kostenperspectief: adverteren via het netwerk van Bing is relatief goedkoop. Het is slim daar nu de vruchten van te plukken: nieuwe browsers of mobiele systemen kiezen vaak Bing als standaard zoekmachine omdat de competitie nog redelijk laag is.
“25% van de gebruikers klikt op advertenties in de zoekresultaten”
Waarom zet je SEA in?
Waar SEO draait om duurzame resultaten, boek je bij SEA direct resultaat. Echter is SEO vaak een strategie voor langere termijn omdat het langer duurt voordat de resultaten zichtbaar zijn. Om deze rede is een combinatie van SEO en SEA vaak het meest effectief. De tijd waarop je bij je SEO strategie moet wachten op resultaat kun je bijvoorbeeld overbruggen door gebruik te maken van SEA. Op die manier ben je wel al direct zichtbaar voor jouw potentiële doelgroep. Ook als je concurrenten zoekmachine advertenties inzetten, is het verstandig om mee te doen. SEA staat immers altijd boven SEO.
“Online zichtbaarheid en verkoop
worden in de komende jaren belangrijker dan ooit”

Kan ik je helpen?
De 3 PEAK’s strategie
KLANTREVIEWS
Klimuitrusting
Pas je uitrusting aan op de omstandigheden en de tocht die je doet. De perfecte standaarduitrusting bestaat niet: deze verschilt per dag en tocht en is afhankelijk van je doel en ervaring.
PEAK heeft de specialistische kennis in huis van een breed spectrum aan online marketing tools. We beheersen de technische skills om de voor jou ideale mix aan tools samen te stellen en in te richten. En we zullen er voor zorgen dat onze kennis op een handzame wijze aan jouw organisatie wordt meegegeven. Op die manier blijf je altijd zelf in controle.
Zoekmachine adverteren met peak online marketing
Wij van PEAK zijn er voor jou om je klim naar de top zo optimaal mogelijk te laten verlopen. Heb jij hulp nodig bij het opzetten van een effectieve SEA campagne om het maximale uit je business te halen? Bel gerust, dan kijken we wat we voor je kunnen doen. Of vraag de gratis Quickscan aan!

Gratis en vrijblijvend. Je zit nooit ergens aan vast!
Op werkdagen binnen 24 uur teruggebeld.
Jouw huidige situatie en kansen in kaart gebracht.
Door op ‘versturen’ te klikken geef ik PEAK Online Marketing toestemming contact met mij op te nemen.